Så funkar elbilar i riktig kyla
Lotta Hedin
5 jan 2024
Den deklarerade räckvidden är en sak. Men hur klarar sig elbilarna under riktiga vinterförhållanden, i nordligaste Norrland? Robert Granström i Älvsbyn har arbetat i flera år med att undersöka just den frågan.
Den som funderar på att byta från förbränningsmotor till ren elmotor brukar ha många frågor. Bor man i Norrbotten, där temperaturer på minus 20–30 grader på vintern inte är några konstigheter, blir frågor om räckvidd och kyla extra viktiga.
I projektet ”Lika bra med celler-i” har man därför under flera års tid utfört olika tester med syfte att undersöka hur elbilarna klarar sig i det kalla klimatet i norr. Projektet görs med stöd av EU, och är ett samarbete mellan Pite Energi, Luleå Energi, Bodens och Älvsbyns kommuner och biltestanläggningen Arctic Falls.
Testerna är rena konsumentupplysningstester och har genomförts i samarbete med regionala bilhandlare, som också saknat den typen av information.
– Vi har testat i Arctic Falls testanläggning där vi använt deras frysgarage för att frysa ner bilarna till minus 20 grader under laddning. Sedan väntar vi tills det är minst 20 grader kallt ute innan vi kör. Vi sätter på stolsvärmen, lyset, radion och 20 graders värme i bilen och kör konstant i 90 km/h tills bilens batteri är tomt, berättar Robert Granström, projektledare.
– Vi har även testat i minus 35. En viktig insikt är att elbilar startar minst lika bra som en fossilbil i den temperaturen.
Inom ramen för projektet har man även anordnat ett årligt elbilsrally i februari, e-Grand Prix Nordic. Där tävlar flera rena elbilar och laddhybrider mot varandra på vägarna i Norrbotten, samtidigt som förbrukning, snittfart, kupévärme med mera mäts. Senaste året gick sträckan mellan Luleå, Boden, Jokkmokk och Älvsbyn.
Tävlingen är ett så kallat regularity-rally där man ska klocka in olika delsträckor så nära en viss idealtid som möjligt, utan att köra för fort. Syftet är att testa bilarna under normala körförhållanden – inte hur långt de går om man krypkör eller stänger av värmen för att spara el.
– Slutsatsen från både tävlingen och testerna är att elbilarna är utmärkta pendlarbilar även i stark kyla. Även om man försover sig och inte hunnit förvärma bilen kan en stor del av inlandsborna i Norrbotten köra elbil ner till kusten eller till någon av grannkommunerna en kall februarimorgon.
Resultat vinterrallyt e-Grand Prix Nordic
2019: Temperatur under rallyt: –5 till –10 grader. Lägst snittförbrukning: BMW i3, 1,88 kWh/mil.
Tävlande modeller: Renault Zoe, Hyundai Kona, Kia e-Niro, Audi E-Tron, Tesla Model X, BMW i3, BMW i3 Bavaria, Volvo XC60 T8, Volvo XC90 T8, Hyundai Ioniq laddhybrid, VW Passat, Mitsubishi Outlander, Volvo V60 D6.
2018: Temperatur under rallyt: –15 till –30 grader. Lägst snittförbrukning: Hyundai Ioniq, 1,8 kWh/mil.
Tävlande modeller: Vw e-Golf, Renault Zoe, Hyundai Ioniq, BMW i3s, Volvo XC60 laddhybrid, Hyundai Ioniq laddhybrid.
2017: Temperatur under rallyt: –10 till –15 grader. Lägst snittförbrukning: Hyundai Ioniq, 1,76 kWh/mil.
Tävlande modeller: E-Golf, Renault Zoe, Nissan Leaf (bröt), Hyundai Ioniq, Volvo XC60 laddhybrid, Kia Optima laddhybrid, VW Passat GTE, Volvo XC 90 T8.
Roberts bästavintertips
Kylan är den stora räckviddstjuven på vintern. Robert Granström är konsult inom vintertester för fordon och projektledare för ”Lika bra med celler-i”, ett projekt som bland annat anordnar elbilsvinterrallyt e-Grand Prix Nordic i Norrbotten.
Här delar han med sig av sina bästa vintertips.
• Räkna bort 1/3 av den sommar-räckvidd du är van vid när du kör i kyla och har en varm bil. Bilen behöver 15–20 kW när du kör i landsvägsfart. Uppvärmningen drar 5–6 kW när det är kallt.
• Förvärm bilen innan du kör iväg, eller låt om möjligt bilen stå i varmgarage. Att värma upp en nedkyld bil tar mycket energi. Gör du det under körning tas det från batteriet. Sänk värmen i kupén och ha i stället lite varmare kläder.
• Starta fem minuter tidigare och kör lagligt. Att sänka hastigheten kompenserar ofta gott och väl för den räckviddsförlust som kylan ger. Det visar bland annat tester med en e-Golf, där man kom två mil längre när man körde i 70 km/h jämfört med 90 km/h, trots att det var sex grader kallare när man körde i 70.
• Laddningen blir ofta segare när batteriet är kallt. Starta laddningen direkt när du kommer hem. Se till att du har en kraftigare normalladdare hemma. Kan du ladda 16 ampere så går en större del av strömmen till att ladda bilen i stället för till varmhållning av batteriet.
• Ju kallare det är ute, desto tjockare är luften och desto högre luftmotstånd får du. Stora bilar som suvar får då större räckviddsförluster.
• Glöm inte bort att höjdskillnad mellan olika orter har stor betydelse. På en resa över 15 mil, med en höjdskillnad på 300 meter, så tappar du 3–4 mil i räckvidd om du kör uppför och vinner på samma sätt när du åker tillbaka.