Sandberg: Glöm inte att ta med dig oljeplattformen efter konkursen
Fredrik Sandberg
22 jun 2020
Ditt absolut smartaste bilköp i dag är en begagnad elbil. Priserna är nu nere på nivåer som gör det oerhört billigt att köra och äga elbil. Vad sägs om en Nissan Leaf för 80 000 kronor?
För pendlaren med 3 000 mil per år är bilen intjänad på ett par år i bara bensinkostnader. Därefter kör man, i jämförelse med fossilt, i stort sett gratis. Till skillnad från en billig begagnad bil med förbränningsmotor blir dessutom reparationskostnaderna med all sannolikhet betydligt lägre för elbilen.
För den som vill ha en sprillans ny elbil kan det också bli mycket prisvärt. En Volkswagen e-Up! får en milkostnad på cirka 17 kronor för pendlaren med många mil vid ratten, som vi visar i vårt stora test i det här numret. Det är lägre än milersättningen.
Även aningen större bilar som Hyundai Kona blir ekonomiskt försvarbar för den som kör mycket. Det här kommer bara att bli bättre. Fler modeller, billigare batterier, masstillverkning och hårdare konkurrens står för dörren.
Den som tror att de bisarra bensinpriserna vi ser just nu ska sätta käppar i hjulen för elbilarna bör nog tänka om. Det kommer alltid vara dyrare att köra fossilt. Oljeindustrins genomklappning den senaste tiden har sin grund i coronapandemin. När folk stannar hemma och flygen står på marken minskar efterfrågan på olja dramatiskt. Det har sina naturliga orsaker: 60 procent av världens olja går till transporter.
Om oljeindustrin hamnar i gungning på grund av nuvarande pandemin får vi en föraning om vad som väntar när bilar med andra energikällor slår igenom. Principen om utbud och efterfrågan gäller även oljeföretag. De första indikationerna på deras annalkande konkurs hittar vi i just de minskande priserna på elbilarna. De har samtidigt blivit mycket bättre, även de mindre pendlarbilarna, och därmed också ett rimligare alternativ för allt fler.
Men för att vi ska få till en bra begagnatmarknad i Sverige behöver bilarna dock stanna i landet och inte som i dag exporteras. Det finns förslag på hur det här ska gå till – bland annat genom att ta tillbaka de 60 000 kronorna som man får i bonus vid val av elbil om man säljer bilen utomlands. Låt oss hoppas på att dessa förslag inte glöms bort på någon utredares hylla. Med ökad elbilsförsäljning stärks andrahandsmarknaden och fler får möjlighet att köra utsläppsfritt.
Ett par år framåt är det också viktigt att stödet till fossilfria fordon ligger fast. Den stora ökningen av laddbart i försäljningen hittills i år beror till stora delar på bonus-malus-systemet. Även om det finns förbättringspotential spelar den här typen av incitament stor roll. Frågan är bara hur länge; när blir det självklart att köpa elbil för den stora massan?
En indikation på att det kan ske ganska snart insåg jag när jag i februari var och provkörde Skodas Enyaq. En stadig familjesuv med rejäla lastutrymmen och bra räckvidd till vad som ser ut att bli ett mycket rimligt pris. Det är en bil som lägger sig oerhört rätt i nuvarande bilköpares preferenser, vilket man kan se på försäljningssuccén Kia e-Niro. Skillnaden är att Enyaq ska masstillverkas och inte bara är till för att sänka bilföretagets utsläppssiffror.
Inom bara några år är elbilen det självklara valet i bilhallen för de flesta, och vi kommer att diskutera hur man på bästa sätt återvinner en oljeplattform.
Elmopeder. Det är kanske det roligaste elfordonet av alla (jag har inte kört gruvmaskiner). Att susa iväg ljudlöst på moped är en ren njutning.
Att köra bil i norra Norrland är bitvis som att resa bakåt i tiden då vägarna hade trampats av hästar. Det svenska vägnätet har stora behov av upprustning.