Dackevall: Körglädjen i pension

Gunnar Dackevall

Gunnar Dackevall

26 jun 2020

Är det månne dags att skrota det gamla nötta be-
greppet körglädje och ersätta det med det lite bredare bilglädje?

Tibor Blomhäll berörde frågan i sin krönika i förra numret, där han konstaterade att medan vi motor­journalister i årtionden – ja århundraden – har lagt stor möda på att beskriva hur bilarna upplevs i fart håller nytänkarna Tesla på att etablera en standard för hur de upplevs när de står stilla. Parkerade.

Jag tror att det traditionella sättet att redovisa bilarnas egenskaper hos oss traditionella journalister har sitt ursprung i en tid då det verkligen var en konst att framföra ett fordon. 

Bara att få liv i maskinen, med rätt mängd chokning och tändningen justerad till lagom tändpunkt, var en utmaning och när man sedan skulle baxa igång fordonet fick man vara flink med fötter och händer för att växlingarna skulle gå skapligt skrapfritt och tändstiften inte skulle sura igen.

Bilkörning var en utmaning utan dagens alla hjälpsystem, och dess egenskaper skiljde sig ganska radikalt från bilmodell till bilmodell. Den bil som var mest följsam och konsekvent gav föraren en tillfredsställelse som kunde uttryckas som körglädje.

Teslaägarna brukar framhålla accelerationen som den främst källan till glädje med sina bilar, men jag tror att det egentligen är en bisak i mångas extrema entusiasm för märket. Den viktiga källan till glädje består nog snarare i att tillhöra en klick som har sett ljuset i tunneln; som redan lever i framtiden.

Det är samma mekanismer som historiskt förde samman entusiaster för udda bilmärken med egensinniga tekniska lösningar, som Citroën under en tid, eller NSU och Mazda med wankelmotorer – listan kan göras lång.

Ingen av historiens bilinnovatörer kan dock sägas ha förändrat bilvärlden som Elon Musk, vars idéer nu stöper om hela bilindustrin i grunden med sina batteribilar. Så länge det finns kräm i batterierna fungerar elbilen nästan kliniskt perfekt, och den är snart beredd att ta över själv när körningen ändå inte är någon utmaning.

Begreppet körglädje har nog passerat sitt bäst-
före-datum.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: