Nytt roamingnätverk lanseras i Sverige – ett laddkort ska räcka i bilen
Lotta Hedin
5 okt 2020
Konsumentorganisationen Elbil Sverige lanserar nu tillsammans med företagen Hubject och GreenCharge Infra ett svenskt roamingnätverk för laddning, som skall vara öppet för alla parter och kunder. Längre fram är det tänkt att omfatta även Norden och Europa.
– Det är Sveriges första enhetliga betalningsplattform för elbilsladdning. För den som kör elbil innebär det att det skapas ett enhetligt abonnemang, med ett laddkort som kommer fungera på olika laddare oavsett operatör, säger Göran Fredriksson, kommunikationsansvarig på Elbil Sverige.
Hubject har redan 250 000 anslutna laddpunkter och 750 olika företagspartners i 43 länder i sin roamingplattform. Bland företagen de samarbetar med finns bland annat finns bland annat Eon, Vattenfall, och många fler.
– Detta gör att alla våra B2B-kunder kan öka sin aktivitet på den så viktiga skandinaviska EV-marknaden. Att Sveriges Konsumentorganisation för Elfordon arbetar för detta roamingsystem är väldigt viktigt för alla användare av elfordon, säger Christian Hahn, VD för Hubject.
I Greencharges nätverk finns även många mindre, regionala ock kommunala aktörer.
Blir det dyrare att ladda om jag betalar med det nya roamingtjänst-kortet än om jag betalar med laddoperatörens eget kort?
– Det är upp till respektive leverantör att visa upp energikostnaden och eventuella påslag. Vi kommer jobba för att det inte ska bli dyrare. Vi tror på volym, inte högre priser, säger Greencharges vd Per-Henric Fridolfsson. Enligt honom kommer det inte heller vara ett krav att vara medlem i föreningen Elbil Sverige för att få tillgång till laddkortet.
En enhetlig lösning för laddning i Sverige har efterlysts av många, under en lång tid. Energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman (S) har bjudit in ett antal aktörer till ett samtal i slutet av augusti om hur det kan bli enklare att betala för publik elbilsladdning. Föreningen Elbil Sverige är en av de medverkande.
– Nu kommer vi kunna peka på att det finns system som redan fungerar, något man kan bygga vidare på och utgå ifrån, till exempel i diskussioner om en enhetlig prissättning på laddning, säger Göran Fredriksson.
Den nya tjänsten ska vara redo under tredje kvartalet i år. Exakt när man som elbilsförare kan kasta sina gamla laddkort och ersätta dem med ett kort kan inte Göran Fredrikson säga.
– Det kommer inom kort. Vi kommer dra igång med ett antal testpiloter först.