Nu kan Porsche Taycan snabbladdas som Tesla
Lotta Hedin
5 okt 2020
”Världens just nu bästa bil”. Det konstaterade Elbilens chefredaktör efter testet Taycans värstingmodell Turbo S i våras. Inför att nästa årsmodell kommer i oktober får nu Taycan en rad nyheter, med syfte att göra den ännu attraktivare
Taycan, som även finns i de något mindre dyrare versionerna Turbo och 4S, är Porches första rena elbil.
Från årsmodellsskiftet i oktober blir det bland annat möjligt att ladda utan kort eller taggar, genom systemet Plug & Charge. Föraren pluggar bara i laddkontakten, och så sköts betalningen automatiskt – förutsatt att laddstationen har stöd för Plug & Charge. Då funkar det med andra ord på samma sätt som för Tesla på dess superchargers
I Sverige är Ionitys laddare förberedda för Plug & Charge.
Taycanägaren kommer också kunna prenumerera på tillval. Man behöver alltså inte bestämma allt när man beställer bilen. Istället kan man välja att pröva ett tillval under några månader. Om man vill fortsätta ha det kan man antingen betala månadsvis, som en prenumeration, eller köpa loss det.
Funktionerna kommer som trådlösa uppdateringar. Den här lösningen gäller bland annat tillvalen Active Lane Keep Assist, Inno Drive som erbjuder en ökad grad avförarassistans, och Intelligent Range Manager som hjälper till att maximera räckvidden. Priserna för detta ligger på cirka 20 respektive 10 euro i månaden.
Om Taycanköparna kommer vilja köpa extratillägg efter hand efter att ha betalat mellan 1,7( 4S) och 2,1 (Turbo S) miljoner för bilen, det återstår att se.
En annan nyhet är att man kommer kunna få head-up displayen i färg, samt en ombordladdare på 22 kW, även det som tillval.
En så kallad smartlift-funktion kommer också kunna göra att bilen automatiskt höjer sig vid återkommande ojämnheter – den lär sig groparna i garageuppfarten och farthindren på gatan och anpassar sig.
Taycan är med sitt 800-volt system den bil som kan ta emot snabbast laddning på marknaden – hela 270 kW DC. Nu inför Porsche i alla fall en möjlighet att ställa ner snabbladdningen om man önskar och har tid, till 200 kW effekt, vilket ska vara snällare mot batteriet.