Vi har provkört Lexus UX 300e – Så mycket kostar den
Lotta Hedin
26 okt 2020
Hallå där Fredrik, är det där en elbil?
– Ja, faktiskt, till slut har Toyota-koncernan med deras premiummärke Lexus i spetsen till slut tagit fram en batteribil. Den här heter Lexus UX300 e och vi har provkört den i Västergötland.
Hur var den då?
– Premium. På många sätt. Det är ingen stor bil, men så tycker ju Toyota att batteribilar mest lämpar sig för stadskörning i mindre fordon. Större bilar ska ju drivas med vätgas anser de.
Den ser dyr ut.
– Det är den också. Den kommer i tre olika prisutföranden. Med ett startpris på 579 900 kr, och därefter två utrustningsnivåer på 629 900 kr och den högsta på 679 900 kronor.
Ohoj, och då får man en rejäl räckvidd antar jag?
– Dessvärre inte. På den fronten är den inte speciellt premium, 30,5 mil enligt WLTP, mindre enligt oss.
Men bra laddning?
– Håll i dig nu. Lexus UX300e har Chademo-laddning. Precis när alla andra, inklusive Nissan har gått över till CCS så brakar Lexus in med Chademo-uttag med 50 kW-laddning. Det byggs inte så många nya sådana i dag och man undrar lite hur de har tänkt här. I nästa nummer av Elbilen kommer min långa rapport. Missa inte det.