Volkswagen presenterar strategi för mer eldrift och reder ut Trinity
Carl Undéhn
8 mar 2021
Med övergången till eldrift befinner sig bilbranschen i sin största förändring någonsin. Ett konkret tecken på det är de många strategier som biltillverkarna presenterar. Volkswagen har nu presenterat sin nya strategi, ”ACCELERATE”, som innebär både en snabbare övergång till eldrift och mer fokus på digitalisering.
Till år 2030 ska 70 procent av försäljningen i Europa utgöras av rena elbilar. För marknaderna USA och även Kina, som länge varit ledande inom elektrifiering, är målet satt något lägre. Enligt planen ska rena elbilar där utgöra 50 procent av försäljningen till 2030.
Siktet är alltså tydligt inställt på Europa som blivit en allt viktigare marknad för flera tillverkares satsning på elbilar. Nyligen meddelade bland annat Ford att de investerar stort för tillverkning av elbilar i sin tyska fabrik i Köln.
För Europa innebär ACCELERATE en fördubbling av Volkswagens tidigare mål på 35 procent elbilar till 2030.
Orsakerna till de nya målen begrundar Volkswagen med att de vill öka både antalet modeller och tillverkning. Minst en ny elbilsmodell per år är planen.
För att verkligen ta marknadsandelar i hela Europa behöver Volkswagen få ut en billig modell som befinner sig under ID.3 i storlek. Det har tidigare utlovats en sådan med ett startpris på 20 000 Euro, omkring 200 000 kronor. Eventuellt skulle den kunna utvecklas och även tillverkas i Kina genom Volkswagens joint venture med kinesiska tillverkare.
Men den mindre modellen nämns endast som hastigast med uppgiften att planerna har skjutits upp med två år till 2025.
Volkswagen vill även vidareutveckla elbilsplattformen MEB för att utöka räckvidden och förbättra möjligheterna till snabbladdning. I dag är den konstruerad för laddning med ett 400-voltssystem som gör det möjligt att snabbladda med upp till 150 kW. Men i takt med att flera tillverkare nu har plattformar med snabbare 800-voltssystem måste Volkswagen fortsätta utveckla MEB.
Samtidigt presenterade Volkswagens vd Ralf Brandstätter lite mer detaljer kring det omtalade projektet Trinity och redde ut en del förvirring. Det handlar inte om en ny toppmodell utan om en ny plattform, Scalable Systems Platform.
Att ordet ”flaggskepp” använts om Trinity gjorde att det spekulerades om en ny, dyr, toppmodell. Nu visar det sig istället att plattformen ska användas för en modell i det lägre prissegmentet.
– Trinity ska bli en slags tidsmaskin för våra kunder, spar in på tid och stress. Men denna teknik får inte bli något för enbart en utvald elit och därför anpassar vi det så att många ska ha råd med det, säger Volkswagen vd Ralf Brandstätter i uttalandet.
Enligt Volkswagen hänvisar ”flaggskepp” istället till tekniken som ska erbjuda självkörning i nivå 2 med möjlighet till nivå 4 samt annorlunda tillverkning.
Med Trinity säger Volkswagen att de ska presentera ”allt de planerat för framtiden” och lanseringen är planerad till år 2026. Vad det handlar om för modell är ännu oklart. Men Volkswagen beskriver den som en ”platt, sportig sedan” och lovar både lång räckvidd och ”extremt kort laddningstid”.