Batteri eller vätgas för lastbilar? Scanias ägare Traton tydliga med sitt val
Carl Undéhn
23 mar 2021
Lastbilstillverkaren Scanias ägare Traton, som i sin tur ägs av Volkswagen, vill satsa mer på utvecklingen av eldrift. Fram till 2025 ska 1,6 miljarder Euro, omkring 16 miljarder kronor, investeras och fokus är helt klart på batterier – även för långväga transporter.
Det är en ökning med cirka 6 miljarder kronor jämfört med den tidigare investeringen som var på en miljard Euro.
För Scanias del betyder det att tio procent av sålda lastbilar i Europa 2025 ska vara eldrivna. Ökningen ska sedan ta fart och 2030 ska hälften av alla nya Scanias lastbilar i Europa ha eldrift.
En viktig punkt är att Tratons fokus på eldrift innebär att investeringarna i ”konventionell drift”, alltså förbränningsmotorer, minskas till en femtedel jämfört med tidigare.
Scania ska lansera en ny 13-liters dieselmotor senare i år, men det ska enligt Tratons chef Matthias Gründler vara den sista.
– Det blir det sista stora projektet som vi genomför. Vi kommer inte utveckla någon ny generation, sa han under en presentation av den nya satsningen på eldrift i München.
Scania hör till de lastbilstillverkare som satsar mest på batteridrivna transporter. De ska bygga både ett eget batterilabb och batterifabrik i Södertälje där celler från Northvolt ska sättas ihop. Förra året presenterades också en lastbilsmodell med räckvidd på 25 mil.
Hittills har det alltså främst handlat om lastbilar för kortare stadsleveranser, men ägaren Traton vill alltså gå vidare med utvecklingen av batteridrivna lastbilar även för långa transporter.
Traton anser att batteridrivna lastbilar har flera fördelar över vätgas. Bland annat är de billigare i drift och mer miljövänliga, menar Traton utan att gå in på detalj.
Delvis räknar de nog med att dagens prisskillnad, där batteridrivna lastbilar är betydligt dyrare än versioner med diesel, kommer att minska efter 2025. Statliga stöd för eldrift kombinerat med höjda skatter på utsläpp av koldoioxid kommer göra batteridrivna lastbilar mer konkurrenskraftiga.
Volkswagens chef Herbert Diess är skeptisk till använding av grön vätgas för transporter. Han har tidigare hamnat i bråk på Twitter kring frågan och nu lade han in ännu mer ved i elden till den konflikten. ”Elektrifiering är rätt väg! De stora drömmarna om bränslecellslastbilar med grön vätgas är borta. Endast en nisch!” skrev han på Twitter och länkade till nyheten om Tratons planer.
Traton vill ändå inte helt stänga dörren för vätgas, men de anser att det är en teknik som lämpar sig bättre på vissa platser
”Även vätgaslastbilar kommer etablera på marknaden inom tio år. Till exempel för resebussar som inte hinner laddas tillräckligt under deras korta pauser. I regioner med särskilt billig vätgas, till exempel i närheten av vindkraftparker vid Nordsjön eller hamnar är andra exempel där vätgaslastbilar kan spela en roll”, skriver Traton i ett pressmeddelande.