Peter Rawlinson tar Lucid Air på en provtur

Carl Undéhn

Carl Undéhn

9 apr 2021

Hur ofta som chefen hos en biltillverkare är ute och provkör bilar vet vi inte. Men hur det kan gå till får vi nu se i en video från Lucid Motors. I den tar grundaren Peter Rawlinson en provtur i New York med företagets första modell Lucid Air inför lanseringen senare i år.

Rowlinson, som tidigare jobbade med Elon Musk under utvecklandet av Tesla Model S, satsar nu på en liknande etableringsprocess som Tesla gjorde. Det innebär att först lansera en dyr och lyxig sedan för att sedan kompletterar med enklare och billigare modeller.

I videon kör han versionen Grand Touring som ska ha 800 hk och en räckvidd på över 80 mil. Tillräckligt för att köra runt på Manhattan i flera veckor, enligt Peter Rowlinson.

Under provturen kommenterar han detaljerna i bilen och går igenom en del inställningar på de olika skärmarna. Han konstaterar att de kan ha små ikoner på skärmen som ändå är lätta att träffa med fingret. Hur då? Jo, genom att luta armbågen mot stödet i mittkonsolen för att kunna träffa mer precist med pekfingret på skärmen.

Vi får också veta att utvecklingsteamet gjorde om backspeglarna i ett sent skede, något som han menar ger betydligt bättre sikt. Insidan ger också ett luftigt intryck med den stora vindrutan som sedan övergår i ett panoramaglastak.

Helt nöjd är han ändå inte ännu med allt. De få fysiska knappar som finns sitter inte helt jämnt vilket han vill förbättra för att ge det hela en kvalitetskänsla som hos en schweizisk klocka.

Däremot imponeras han över hur smidigt den 4,97 meter långa bilen är i den täta stadstrafiken.

Mest intressant är Lucid Air kanske ändå under skalet. Där hittas den egenutvecklade elmotorn och ett 900-voltssystem som lovar snabbare laddning än konkurrenterna.

Lucid Air kommer först att lanseras i versionen Dream Edition med fyrhjulsdrift och över 1000 hk till ett pris på 169 000 dollar, omkring 1,5 miljon kronor. Sedan kommer versionerna Grand Touring för 131  500 dollar och Touring som kostar 87 500 dollar som båda har en räckvidd på omkring 80 mil.

Efter det följer en ”snikversion” som endast heter Air med 480 hk, en räckvidd på 65 mil och ett startpris på 69 900 dollar, knappt 600 000 kronor.

Videon kan ses här nedan:  

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!