Brist på halvledare försenar lanseringen av Nissan Ariya
Carl Undéhn
4 jun 2021
Häromveckan firade Nissans kommande elbil Ariya offentlig premiär. Bilen kördes på den legendariska sträckan Circuit de Monaco i samband med Formel-1 loppet i Monaco.
Men nu meddelas att lanseringen av Nissans nya elsuv kommer att försenas. Istället för den planerade försäljningsstarten i Japan i sommar skjuts det nu upp till i vinter, rapporter Reuters. Lanseringen i Europa kommer att ske omkring två månader efter starten i Japan.
Orsaken är följderna av coronapandemin och bristen på halvledare , som blivit ett allt större problem för världens biltillverkare.
Flera av dem, bland annat Volvo som tilldälligt stängde fabriken i Torslanda under en vecka tidigare i år. Volkswagen, Daimler, Honda och Ford är andra som fått sin produktion påverkad – och nu alltså även Nissan.
En av få som sagt att de inte påverkats av bristen är Tesla. Men i veckan höjdes priserna på Model 3 i USA. Elon Musk twittrade att det berodde på ”pressade priser i leveranskedjan”, men nämnde inte halvledare utan hänvisade istället till ”framförallt råmaterial”.
Samtidigt har det även yttrats planer på att Tesla eventuellt vill starta en egen fabrik för halvledare.
Ett problem är att produktionen av halvledare idag är centrerad till framförallt Taiwan och tillverkaren Taiwan Semiconductor Manufacturing Co. (TSMC). Enligt deras uppgifter tar det normalt omkring 50 dagar att tillverka ett chip för en bil. I ett försök att snabba på produktionen har de installerat produktionslinjer kallade ”Super Hot Runs” som ska halvera tillverkningstiden.
Precis som med battericeller är europeiska biltillverkare beroende av produktion i främst Asien. När det gäller batterier finns det stora planer inom EU på att få igång tillverkningen här. Även halvledare kommer att börja tillverkas mer i Europa. Bland annat öppnar Bosch en ny fabrik i Tyskland nästa vecka som kommer spela en viktig roll för både tyska och andra europeiska biltillverkare.