Elbilar på fortsatt frammarsch i Kina – men Tesla rasar i försäljningen
Carl Undéhn
11 aug 2021
Europa har den senaste tiden knappat in en del, men ännu är Kina utan tvekan världens största marknad för elbilar.
Jämfört med samma månad förra året ökade försäljningen av New Energy Vehicles, som innefattar laddhybrider, elbilar och vätgasbilar, där med 164,4 procent. I rena siffror innebär det att det såldes 271 000 elbilar i landet under juli.
Etta i försäljningsstatistiken bland elbilar var återigen småbilen här ovan, Wuling Hongguang Mini EV. Mycket tack vare sitt låga pris på omräknat 37 000 kronor är den på god väg att gå om Tesla Model 3 som världens mest sålda elbil.
Teslas försäljning har också minskat kraftigt i Kina. Enligt Financial Times lyckades de sälja endast 8 621 exemplar under juli, en minskning med 69 procent jämfört med månaden innan.
Därmed hamnade Tesla bakom den ganska okända tillverkaren Li Xiang som i dagsläget endast erbjuder en modell.
Tesla lyckades ändå sälja något fler bilar än de här hos oss mer bekanta tillverkarna Nio och Xpeng. De är båda på väg att etablera sig i Europa genom att börja sälja sina bilar hos våra grannar i Norge.
Men generellt har kinesiska köpare alltså valt inhemska märken. Flest bilar sålde tillverkaren BYD med totalt 50 057, varav ungefär hälften var rena elbilar och resten laddhybrider.
Den senaste tiden har Tesla fått hård kritik i Kina. Kunder har klagat över bristande kvalitet och regeringen har anklagat Tesla för att använda bilens kameror för att spionera på militära hemligheter.
I mars införde den kinesiska militären ett förbud mot bilar från Tesla vid sina anläggningar. Tesla förnekar att kamerorna skulle användas för att samla in hemliga data och menar att kamerorna inte är aktiverade utanför Nordamerika.