Brist på material till batterier riskerar bromsa omställningen till eldrift
Carl Undéhn
14 okt 2021
Volvo, Volkswagen, Stellantis, Renault och nu även Daimler ger sig allt mer in i tillverkningen av batterier. Den tidigare strategin med att det blir billigare och enklare att köpa in battericeller från asiatiska tillverkare är något som allt fler tillverkare nu avviker ifrån.
Det senaste året har det haglat med nyheter om planer på europeiska batterifabrik. Men när det kommer till en utökning av leveranskedjan för de i batteritillverkning nödvändiga materialen nickel, litium och kobolt har det varit tystare.
Analytiker varnar nu för att det är på väg att uppstå en brist på råvaror som kan hota biltillverkarnas omställning till eldrift.
Utan råvaror byggs det inte tillräckligt med batterier och i slutändan inte heller det planerade antalet elbilar.
Branschtidningen Autmotive News Europe citerar en expert från marknadsanalytikerna Benchmark Mineral Intelligence som talar om ett stort glapp mellan investeringarna i batterifabriker och utvinning av råmaterial.
Priserna på litium och kobolt har ökat kraftigt under året. Det kan leda till ökade priser för elbilar, men är också något som kan öppna upp för nya affärsmöjligheter inom gruvindustrin – bland annat i Sverige. Svenska batteritillverkaren Northvolt har pekat på att de vill se brytning av kobolt i Sverige.
I västra Tyskland ska företaget Vulcan Energy utvinna litium från nyupptävkta källor med en koldioxidneutral teknik. Avtal har redan tecknats med Renault om att levererar upp till 17 000 ton litium per år från 2025.
Flera av de planerade batterifabrikerna vill också tillverka batterier med återvunna material, något som stöds av olika projekt inom EU. Men det räcker inte för att täcka behovet och att dra igång ny brytning av nickel, litium, mangan och kobolt är en process som tar flera år. Bristen på material för batteritillverkning kan därför komma att sätta bilindustrin inför ett liknande problem som dagens brist på halvledare.