Bilindustrin lägger över ansvaret till politikerna under klimatmötet COP26

Carl Undéhn

Carl Undéhn

2 nov 2021

Ett år försenat har nu FN:s klimattoppmöte COP26 dragit igång i Glasgow. Men utan vare sig Rysslands Vladimir Putin eller Kinas Xi Jingping på plats ser bedömare redan nu att det blir svårt att uppnå några verkligt avgörande beslut för klimatet.

Viktigt är mötet ändå, inte minst för bilindustrin. Transporter står för 30 procent av utsläppen i EU och av det kommer hela 72 procent från vägtransporter.

–Transporter är den snabbaste växande orsaken för det globala utsläppen av växthusgaser. Det behövs en tydlig förändring om vi ska kunna minska koldioxidutsläppen i tid, säger Claire Haigh som är vd för organisationen Greener Transport Solutions till branschtidningen Fleet Europe.

Bilindustrin erkänner idag att de har ett stort ansvar i frågan. Men för att lyckas med omställningen läggs ansvaret över på politikerna – och där är bilindustrin och miljörörelsen ofta överens om vad som krävs: bättre utbyggd laddinfrastruktur.

Att det finns mycket att göra och att det ser väldigt olika ut i olika delar av Europa visade en rapport i somras från Europeiska biltillverkares organisation, ACEA.

Innan mötet startade i Glasgow kom också uppgifter om att staden inte kunde erbjuda tillräckligt med laddare för deltagare som kommer med elbil. Istället skulle temporära laddstationer byggas upp med generatorer som drivs med gammal matlagningsolja. Det dröjde inte länge innan det på Internet vändes till att elbilar kommer att laddas med dieselgeneratorer, vilket alltså inte stämmer.

Men det visar också på behovet av en utbyggnad av laddplatser.

Avgörande för klimatavtrycket hos en elbil är naturligtvis också var strömmen kommer ifrån, både när den laddas och tillverkas. Volvo passar nu på att skicka ut en uppmaning till världens ledare att det behövs mer investeringar i grön energi.

–Vi har tagit ett medvetet strategiskt beslut att bli en helelektrisk biltillverkare och ledare inom branschen, men vi kan inte ställa om till att bli klimatneutrala på egen hand. Regeringar och energiföretag världen över behöver öka sina investeringar i ren energikapacitet och laddningsinfrastruktur, så att elbilar verkligen kan uppfylla sitt löfte om renare mobilitet, säger Håkan Samuelsson som är vd för Volvo Cars i ett pressmeddelande.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!