Mer effektivitet ska ge Mercedes EQXX 100 mils räckvidd
Carl Undéhn
24 nov 2021
Med EQS har Mercedes lyckats bygga en extremt effektiv elbil. Biltestarna Edmunds i USA lyckades nyligen köra den 67,9 mil på en laddning, vilket är mer än elva mil längre än den officiella räckviddssiffran på 56,4 mil som bilen har enligt myndigheten EPA i USA.
Enligt WLTP-siffrorna här hos oss är räckvidden för bakhjulsdrivna EQS 450+ hela 74,3 mil.
Bilens stora batteri på 108 kWh bidrar naturligtvis till den långa räckvidden. Men det är också tydligt att Mercedes har jobbat hårt på att få till en effektiv drivlina och inte minst ett lågt luftmotstånd med ed vd-värde på 0,2.
Mercedes vill däremot ta det hela ett steg längre. På den stora elektronikmässan CES i början på nästa år ska konceptet EQXX visas upp som enligt Mercedes kommer vara världens mest effektiva elbil.
Modellen ska ha en energiförbrukning på låga 1 kWh per mil och en räckvidd på över 100 mil. Det kan jämföras med EQS som enligt WLPT en förbrukning på strax under 2 kWh per mil i blandad körning.
Mercedes tekniker arbetar på att kraftigt sänka luftmotståndet hos EQXX genom att bland annat använda vad som kallas ”aktiva aerodynamiska element”. Det innebär både öppningsbara delar i fronten som ska få en än mer rundad form än dagens EQS.
Intressant är också att Mercedes är tydliga med att de inte vill uppnå 100 mils räckvidd genom att använda ett större batteri. Tvärtom uppges EQXX får ett mindre batteri på 80 kWh, men med en nyutvecklad kemi för högre energidensitet.
Dessutom uppges EQXX vara 300 kilo lättare än EQS, ha solcellspaneler på taket och ha en tvåväxlad drivlina för mer effektivitet.