Toyota och Subaru visar sportiga elbilar i Tokyo
Carl Undéhn
17 jan 2022
Om några månader är det dags för Toyota att lansera elsuven bZ4X som blir märkets första riktiga elbil. Det gäller också för Subaru, som senare i år släpper sin första elbil Solterra.
Den som hittar likheter mellan de båda elsuvarna behöver inte kontrollera synen. Toyota bZ4X och Subaru Solterra byggs på den nya elbilsplattformen e-TNGA som de båda japanska tillverkarna har utvecklat gemensamt.
Under Tokyo Auto Salon presenteras nu sportigare versioner av de båda modellerna. I Toyotas fall är det motorsportavdelningen Gazoo Racing som tagit fram bZ4X GR Sport Concept med större hjul på 21 tum, sportstolar och inslag av mattsvart lack i karossen.
Om konceptet endast bjuder på ett sportigare utseende eller om det även gjorts några förbättringar av drivlinan framgår inte. I normalutförande finns Toyota bZ4X med framhjuldrift och 204 hästkrafter eller fyrhjulsdrift från två elmotorer med en total effekt på 217,5 hästkrafter och ett vridmoment på 336 Nm.
I det senare fallet klarar bilen 0–100 på 7,7 sekunder, vilket knappast gör bZ4X till den sportigaste elsuven på marknaden. Det är däremot i linje med Toyotas fokus på effektivitet. Med batteriet på 71,4 kWh lovas en räckvidd på mellan 45 och 50 mil.
Subarus sportigare har tagits fram av märkets motorsportavdelning STI och kallas därför Solterra STI. Den har fått en lila kaross med röda inslag i botten samt en ny takspoiler. Men inte heller här får vi veta om effekten eller köregenskaperna har förändrats något.
Om Toyota och Subaru planerar att lansera sportigare versioner av sina elsuvar har inte meddelats.
Under salongen visade Subaru också upp STI E-RA Concept. Den eldrivna sportbilen har fyra elmotorer som utvecklats av Yamaha och ger en effekt på hela 800 kW, eller 1 088 hästkrafter.
Enligt Subaru har det varit ett uttalat mål att slå ett nytt rekord på den legendariska nordslingan vid Nürnburgring i Tyskland. Målet är att köra ett varv på 400 sekunder, eller 6 minuter och 40 sekunder.
Rekordet för den snabbaste gatbilen innehas idag av Porsche 911 GT2 RS med varvtiden 6 minuter och 43 sekunder.
Ett försök ska göras 2023, men inför det måste effekten hos STI E-RA Concept skruvas ned något. Enligt det nya regelverket för eldrivna GT-bilar får effekten vara max 430 kW, eller 576 hästkrafter.