Stellantischefen: kostnad för elbilstillverkning är elefanten i rummet
Carl Undéhn
1 mar 2022
Jättekoncernen Stellantis redovisade nyligen en vinst på 143 miljarder kronor för 2021 och presenterade fortsatta steg framåt i elektrifieringen av sina märken. Bland annat stod det klart att Fiat från 2027 endast kommer sälja elbilar i Europa. Peugeot kommer släppa en eldriven kombiversion av 308 SW och både Citroën och Jeep har ännu inte visade elbilar på gång.
Koncernens chef, portugisen Carlos Tavares, fortsätter däremot att uttala sig skeptiskt kring elbilar. I en intervju med tyska Handelsblatt i början av året lät det inte som att elektrifieringen var någon hjärtesak för honom.
– Elektrifiering är en teknik som valts av politiken, inte av industrin, sa han då till tidningen.
I ett möte med investerare har han nu talat han om kostnaderna för tillverkning av elbilar. De ska han ha beskrivit som ”the gorilla in the room”, alltså på svenska ”elefanten i rummet” och ett problem som ingen vill tala om.
– Vi kan anta att elektrifiering kommer att medföra ytterligare produktionskostnader på cirka 40-50 procent jämfört med konventionella fordon, ska han ha sagt enligt branschtidningen Automotive News.
Det är kostnader som inte går att lägga över på köparna. Enligt Stellantischefen är därför den enda lösningen tio procents produktivitetsökningar under de kommande fem åren.
Koncernen vill bli mer effektiv vid tillverkningen och sänka kostnader genom att knyta sina 14 bilmärken närmre varandra med bland annat ökad användning av gemensamma plattformar.
Trots Carlos Tavares upprepade uttalanden om svårigheter och utmaningar i övergången till eldrift fortsätter koncernen med arbetet att genomföra den.
Förutom kommande eldrivna modeller har koncernen annonserat en satsning för att bygga 15 000 laddstationer i Europa. Stellantis ingår även tillsammans med Daimler och oljebolaget Total i bolaget ACC som ska bygga två batterifabriker i Tyskland och Frankrike.