Snabb laddning och lång räckvidd på vintern med BMW Neue Klasse
Carl Undéhn
2 mar 2022
BMW har idag elbilarna iX3, i4, iX och i alla fall fram till sommaren klassikern i3. Snart ska vi få se i7, enligt BMW världens första eldrivna lyxsedan.
Från 2025 ska dessa modeller följas upp av nästa generation av elbilar som går under namnet ”Neue Klasse” , den nya klassen.
BMW-chefen Oliver Zipse har redan lovat att de med Neue Klasse vill skapa den ”perfekta elbilen”. Det talas om den sjätte generationens elektriska drivlina som ska vara mer effektiv och bjuda på längre räckvidd. Även 800-voltsteknik för snabbare laddning mer hållbart tillverkade bilar med större fokus på återanvända material har också lyfts fram.
De tekniska detaljerna och vad vi verkligen kan vänta oss har är ändå fortfarande dolt i dunkel.
Den ofta välinformerade branschtidningen Automobilwoche uppger nu att en elsuv och eldriven version av BMW 3-serie blir de första modellerna inom Neue Klasse.
Det innebar däremot inte att det tyska märket ska satsa helt på eldrivna bilar. Dagens filosofi med ”Power of Choice” där samma modell erbjuds med både eldrift och förbränningsmotor blir kvar även efter lanseringen av Neue Klasse. Skillnaden mot idag kommer vara att den nya arkitekturen är framtagen för elbilar men kan anpassas för bensin- eller hybriddrift. Alltså tvärtom mot hur det ser ut idag.
Enligt tidningen stämmer att elbilar baserade på Neue Klasse får 800-voltsteknik och ska kunna ladda med upp till 350 kW. BMW samarbetar med den amerikanska utvecklaren Solid Power som arbetar på solid state-batterier, vilket vi också kan räkna med i elbilarna inom Neue Klasse.
Intressant för svenska förhållanden är också uppgiften om att batterierna i denna nya generation av elbilar ska monteras på ett nytt sätt och ha en annan typ av kylning än idag. Tillsammans ska det leda till ”inte nämnvärt” minskad räckvidd på vintern.
Några tekniska detaljer om hur BMW ska lyckas med det framgår däremot inte.