Högsta betyg vid krocktester av Volkswagen ID.5
Carl Undéhn
8 mar 2022
När vi köper en ny bil idag nästan utgår man ifrån att säkerheten är hög. Standarden har höjts och avancerade säkerhetssystem i allt högre grad standard.
Att det ändå kan löna sig att kolla resultaten från Euro NCAP:s krocktester visades förra året då Renault Zoe fick noll av fem stjärnor. Även Aiways U5, som sedan januari säljs i Sverige, tilldelades endast tre av fem stjärnor vid krocktester 2019.
Volkswagens senaste elbil ID.5 tar sig däremot in i toppklassen efter avslutade krocktester. Modellen tilldelas fem av fem stjärnor och fick höga 93 procent i kategorin ”skydd av vuxna”. Där kontrolleras skyddet vid frontal- och sidokollision samt för whiplashskador.
I kategorin skydd av barnen tilldelades ID.5 89 procent och assistenssystemen fick 85 procent i betyg. Riktigt lika bra var inte betyget för skydddet av fotgängare och cyklister som tilldelades 76 procent.
Med toppbetyd fölher nykomlingen ID.5 Volkswagens tidigare elbilar ID.3 och ID.4 i spåren som också de tilldelades fem av fem stjärnor. Ett annat resultat hade också varit oväntat då ID.5 baseras på samma konstruktion som ID.4.
Säkert är det däremot inte. I fallet med det dåliga betyget till Renault Zoe handlade det delvis om att en krockkudde hade bytts ut mot en ny som visade sig ge sämre skydd än vid tidigare års tester.
Volkswagen ID.5 ska lanseras senare i vår.