Geely satsar på batteribyten för eldrivna lastbilar
Carl Undéhn
22 mar 2022
Att byta till ett fulladdat batteri i stället för att ladda är en teknik som inte riktigt slagit igenom ännu. Försöket som israeliska Better Place gjorde för omkring tio år sedan slutade med konkurs. Även Tesla har tittat på tekniken men avfärdat den.
Men de senaste åren har kinesiska tillverkare satsat alltmer på batteribyten på hemmamarknaden. Där väljer nu Volvos ägare Geely att skruva upp skalan på stationerna och börjar erbjuda batteribyten för eldrivna lastbilar.
I de helt automatiserade stationerna kan lastbilarna få ett nytt batteri på fem minuter. En anordning lyfter ur batteripaketet med en kapacitet på 280 kWh och ersätter det med ett nytt som ger lastbilen 19 mils räckvidd. Exakt volken modell det handlar om och vilka lastbilar som är kompatibla med tekniken framgår inte.
Varje station rymmer åtta batterier som enligt Geely kan laddas till full kapacitet igen på endast en timme. Vilken effekt de laddas med framgår inte, bara att det är ”snabbladdare” som använder sig av ett ”smart system för batterihantering”.
Processen underlättas något genom att batteripaketet sitter bakom förarhytten och inte i golvet som hos en personbil. Lastbilen måste därför inte lyftas upp, men då batteripaketet väger 3,2 ton krävs det ändå ordentliga anordningar för att genomföra bytet.
Stationerna, som delvis drivs av solcellspaneler på taket, ska gå snabbt att sätta upp vid till exempel en byggarbetsplats. De beskrivs också som ett enklare alternativ än att sätta upp laddstolpar, men det nämns inget om hur stationen ska förses med el för att ladda de tomma batterierna.
Om batteribyten för lastbilar är något vi kommer få se i Sverige återstår att se. För personbilar kan det däremot vara på gång. Kinesiska Nio börjar säljas här senare i år och nyligen öppnade tillverkaren den första stationen för batteribyten i Norge. Hemma i Kina har Nio redan byggt 800 stationer där det har genomförts över fyra miljoner batteribyten.