Nästa generation av eldrivna Mini vintertestas i Arjeplog

Carl Undéhn

Carl Undéhn

23 mar 2022

Häromveckan skickade BMW ut bilder från vintertester i Arjeplog med vätgasdrivna iX5 Hydrogen. Nu har de varit uppe i norra Sverige igen och den här gången är det nästa generation av eldrivna Mini som utsatts för svensk vinterkyla.

Den lanseras nästa år och blir ett viktigt steg i målet att göra Mini till en helt eldriven tillverkare år 2030.

– MINI är på en tillväxtresa som rör sig mot en helt elektrisk framtid. Vår ikoniska MINI 3-dörrar kommer att maximera våra kunders upplevelse med sin elektrifierade go-kart-känsla kombinerat med digitalisering, ett tydligt hållbarhetsfokus och minimalt fotavtryck, säger Tina Jarlerud som är chef för Mini Norra Europa i ett pressmeddelande.

Till skillnad från tidigare generationer tillverkas nya eldrivna Mini inte i Oxford, utan i Kina genom BMW:s samarbete med Great Wall Motors. Med det hoppas Mini också kunna öka försäljningen av eldrivna Mini i Kina med ett sänkt pris där.

Great Wall Motors ligger också bakom Ora Cat, en eldriven småbil på väg att lanseras i Europa som har designmässiga likheter med just Mini.

I Arjeplog är det i alla fall Mini och inget annat som testats i form av tredörrarsversionen. Den ska lanseras först och följas av en eldriven Mini Countryman längre fram. Senare i år ska det även visas ett koncept på en kommande crossovermodell.

Exakt hur den nya generationen ser ut har inte visats ännu. Enligt Mini öppnar eldriften för nya möjligheter, utan att gå in på detaljer. Men trots maskeringen är bilen lätt att känna igen som en Mini där grunddragen i designen ser ut att bevaras.

Än så länge handlar det också om en prototyp, men testerna visar enligt Mini på bra prestanda med bland annat laddning även vid låga temperaturer. Hur stort batteripaketet blir och vilken räckvidd vi kan räkna med avslöjas inte.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!