Elbilen logo Meny

BMW vintertestar X5 med bränsleceller i Arjeplog

Efter att Mercedes lade ned utvecklingen med bränsleceller är BMW nu ensamma med tekniken i personbilar bland europeiska biltillverkare. Och de driver projektet i liten skala med prototyper av modellen iX5 Hydrogen. Men projektet lever och nu meddelar BMW att de varit uppe i Arjeplog för vintertester i kyliga temperaturer med iX5 Hydrogen.

– Vintertesterna visar att BMW iX5 Hydrogen kan leverera full prestanda även i temperaturer kring 20 minusgrader, vilket är ett kvitto på att detta är ett seriöst alternativ till batteridrivna elbilar, säger BMW:s utvecklingschef Frank Weber.

Förra våren bekräftade BMW att de ska serietillverka vätgasbilen i liten skala. I bilen, som bygger på suven X5, sitter ett batteri som laddas av både energiåtervinning och bränsleceller. De förses i sin tur med vätgas från två tankar med ett tryck på 700 bar som rymmer sex kilo vätgas.

Den totala effekten anges till 374 hästkrafter och iX5 Hydrogen använder sig av BMW:s femte generation av elektrisk drivlina, alltså samma som sitter i elbilarna i4 och iX.

Hur lång räckvidd bilen har avslöjas inte. I ett tidigare uttalande sa BMW att det skulle ”garantera lång räckvidd vid alla väderförhållanden”.

Något som nu har bevisats med vintertesterna i Arjeplog, enligt BMW.

BMW ska nu fortsätta med utvecklingen och börja bygga en serie bilar senare i år. Hur helhjärtad som satsningen på vätgas är återstår att se.

– Men för att bränslecellsdrivna bilar ska kunna erbjudas som ett attraktivt och hållbart alternativ för våra kunder, behöver också tillräcklig infrastruktur för att tanka vätgas finnas på plats, säger Frank Weber

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2022-03-10