Lightyear One blev just en miljon kronor dyrare
Carl Undéhn
14 apr 2022
Mercedes har precis meddelat att de kört sin konceptbil EQXX från Tyskland till Medelhavet med en genomsnittlig förbrukning på endast 0,87 kWh per mil. Om den nederländska uppstickaren Lightyear lyckas klå det med sin första modell Lightyear One återstår att se.
Målet är i alla fall att bygga världens mest effektiva serietillverkade elbil. Produktionen ska börja senare i år hos finska Valmet, som nu också ska bygga Sono Motors första modell Sion.
I båda fall handlar det om bilar med solceller integrerade i karossen som räckviddsförlängare.
Prismässigt skiljer de sig däremot åt. Sono Motors höjde nyligen priset på Sion, som nu börjar på 29 000 Euro, omkring 300 000 kronor.
Lightyear One har hittills gått att förboka från 150 000 Euro, omkring 1,5 miljoner kronor. Men det gällde visst endast de 150 första exemplaren som nu är slut. På hemsidan går det nu att läsa ”Pris på förfrågan”. Enligt branschtidningen Automobilwoche blir svaret då 250 000 Euro, alltså omkring 2,5 miljoner kronor.
Det ska då handla om versionen ”Limited Edition”, men rent tekniskt skiljer den sig inte åt från de första 150 exemplaren som kallades ”Pioneer Edition”. Enligt Arjo van der Ham, utvecklingschef hos Lightyear, beror det hlga priset på att de utvecklar den mesta tekniken själva och att modellen byggs i få exemplar.
Idén bakom Lightyear One är att en effektiv elbil klarar sig med ett mindre batteri. Genom det kan priset på bilen sänkas – även om det alltså inte återspeglas i just det här fallet.
Med sitt batteri på 60 kWh och en extremt strömlinjeformad kaross med lågt luftmotstånd har Lightyear One lyckats köra 71 mil på en laddning vid ett tidigare test. Utöver det har Lightyear One har också solceller på taket och motorhuven som ska kunna ge energi för att köra upp till 7 mil om dagen.
Intäkterna från Lightyear One ska gå till utvecklingen av nästa modell, Lightyear Two. Det ska bli en mindre sedan och planeras lanseras kring 2024. Lightyear Two kommer dela mycket teknik med sitt större syskon, men väntas få ett betydligt lägre pris på omkring 300 000 kronor.