Inga planer på höjda priser hos Ionity – för tillfället

Carl Undéhn

Carl Undéhn

14 nov 2022

I spåren av höga elpriser har också flera operatörer höjt priset för att ladda. Nätverket Ionity går däremot emot strömmen och har inga planer på att höja priset.

I alla fall inte i dagsläget, säger chefen Michael Hajesch i en intervju med tyska sajten Edison.

Hur situationen ser ut nästa år är däremot mer oklart.

– Vi hoppas fortfarande kunna lägga fram ett attraktivt erbjudande under det kommande året för att stödja omställningen, säger Michael Hajesch som menar att framtiden kommer med mer ”dynamiska priser”.

Dynamisk prissättning hittas hos Teslas nätverk med Superchargers, där priserna varierar beroende på plats och tid på dygnet.

En utveckling som vi kan få se även hos Ionity.

– Varför inte? Men först måste du kunna få in det i avgiftssystemet. Men du kan erbjuda det till stamkunder: Kom tillbaka senare så får du el till ett lägre pris. Tesla ligger ofta ett steg före när det gäller innovation, men jag skulle inte utesluta det för oss heller, säger Michael Hajesch.

Idag kostar det 8,70 kronor per kWh att ladda hos Ionity. Den som skriver upp sig på ett års abinnemang för 190 kronor i månaden kan ladda för 3,50 kronor per kWh.

Ionity ägs gemensamt av flera biltillverkare som BMW, Ford, Mercedes, Hyundai/Kia och Volkswagenkoncernen.

Idag finns det 1 900 laddpunkter från Ionity runt om i Europa med en effekt på upp till 350 kW. Men siktet är inställt på snabb expansion. Till 2025 ska siffran stiga till 7 000 laddpunkter och tidigare i år presenterades också ett nytt koncept på laddstationer.

Så kallade ”oaser” utmed motorvägar ska förutom snabbladdning även erbjuda rastplats och café. Den första ska öppna i Tyskland innan årets slut och enligt Ionity-chefen kikar de även på möjigheten att kunna förboka en laddstolpe.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!