Audi planerar eldriven RS6 och lyxig A8 e-tron

Carl Undéhn

Carl Undéhn

31 jan 2023

Med den gemensamt utvecklade elbilsplattformen PPE vill Audi och Porsche under de närmsta åren lansera nya modeller med längre räckvidd, snabbare laddning och mer avancerad teknik än idag.

Först ut på PPE blir elsuvarna Porsche Macan och Audi Q6 e-tron, som kommer nästa år. Men modellen som visades först när plattformen presenterades 2021 var sedanen Audi A6 e-tron.

Modellen ska lanseras nästa år och kommer med en slank kaross, över 70 mils räckvidd, fyrhjulsdrift och 476 hästkrafter. Även en kombiversion i form A6 e-tron Avant är planerad och ett koncept av den fanns på plats vid förra årets elbilsmässa eCarExpo i Stockholm.

Koncept av Audi A6 e-tron Avant

För brittiska Top Gear avslöjar Audis designchef Marc Lichte att det också planeras en prestandaversion: RS6 e-tron.

Bilen ska baseras på kommande A6 e-tron, men bli bredare och naturligtvis bjuda på bättre prestanda. Hur mycket bättre får vi inte veta. Marc Lichte trycker framför allt på att RS-versionen blir bredare och att RS6 e-tron kommer bli hans favoritbil när den lanseras.

Audis chefsdesigner lovar också att tillverkaren har några riktigt spännande elbilar på gång. Bland annat hänvisar han till reaktionen när han visade RS6, A6 e-tron samt elsuven Q6 e-tron på ett internt möte för Audi.

– Jag presenterade dem för 1 000 chefer i vår koncern i Berlin. De blev helt galna när de såg bilderna och modellerna på scenen, säger han.

Konceptet Audi Grandshpere

Mer fokus på lyx blir det i vad som beskrivs som Audis kommande eldrivna flaggskeppsmodell A8 e-tron. Där är detaljerna ännu färre, men enligt Marc Lichte ger det tidigare presenterade konceptet Grandsphere en fingervisning av vad vi kan vänta oss.

– Grandsphere är en mycket konkret teaser. Det är inte långt ifrån vad som kommer att tillverkas i serieproduktion. Det är inte 1:1, men det är mycket nära, säger han till brittiska Autocar.

Den 5,35 meter långa Grandsphere utgör ett av fyra koncept inom olika segment som ska visa hur Audi tänker sig framtidens elbilar.

– Hur ska vi göra för att en dag i en Audi blir till en perfekt dag? Bilen måste erbjuda på en förstklassig upplevelse och vara en första klass-lounge på hjul, sa dåvarande interiördesignern Maksymilian Nawka när Grandsphere presenterades.

Konceptet har en räckvidd på över 70 mil, är självkörande upp till nivå 4 och har fyrhjulsdrift från en elmotor på varje axel som ger en total effekt på 721 hästkrafter. Med det ska den stora sedanen kunna ta sig från stillastående till 100 km/h på under fyra sekunder.

Hur mycket av konceptet specifikationer som kommer leta sig in i A8 e-tron får vi veta nästa år då modellen väntas ha premiär.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!