Renault smygvisar sin virtuella assistent reno – men inte i Sverige
Carl Undéhn
14 apr 2023
Virtuella assistenter kommer allt mer i våra bilar. NIO tagit det längst med Nomi i form av en kula med ögon på instrumentbrädan som kommunicerar med förare och passagerare.
Ofta charmigt, men ibland kanske lite väl mycket. Mini har precis presenterat sin nya assistent, som naturligtvis är en brittisk bulldog.
I andra fall som hos Volvo och Polestar finns minde personlig röststyrning genom Googles operativsystem. Det är även något som hittas i Renaults elbil Mégane E-Tech.
Men från 2024 ska den franska tillverkarens elbilar från en egenutvecklade digital avatar som butler i bilen: reno.
Funktionen beskrivs av Renault som en ”humaniserad digital co-pilot” som kan svara på frågor och leka lekar.
Tanken är inget mindre än att reno ska bidra till att ändra relationen mellan människa och maskin.
Redan nu går det att få en försmak på hur reno är att ha med sig i bilen genom en app till mobiltelefoner. I alla fall om du bor i Frankrike, som ännu är det enda land där appen finns tillgänglig. Förmodligen då också enbart på franska.
I sommar släpps appen även i Tyskland, Italien och Spanien. Någon information om när även vi i Sverige ska få skapa bekantskap med reno nämns inte.
Förutom möjligheten att testa reno och även komma med förslag på förbättringar bjuder appen på ”exklusivt material” kring de kommande elbilarna Renault 5 och Renault 4 – inklusive möjligheten att förboka de båda modellerna.
Men än så länge är det alltså inget som svenska kunder har tillgång till.
Den eldrivna nytolkningen av Renault 5 ska lanseras nästa år. De tekniska detaljerna är ännu inte presenterade. Men Renault har talat om en räckvidd på 40 mil, eventuellt mer i en version med större batteri.
Tänkt som en volymmodell har det även talats om ett lågt pris. Hur lågt nämns inte, men Renault har sagt att bilen blir billigare än Renault Zoe som idag kostar från 469 990 kronor.
Det ska bli möjligt genom att pressa kostnaderna vid tillverkningen. Bland annat meddelades nyligen att Renault 5 visserligen kommer använda den nya elbilsplattformen CMF-BEV. Den ska ändå återanvända mycket av tekniken hos dagens Clio för att kunna sänka kostnaderna.
Uppgifterna kring nästa elbil Renault 4 är det mer ont om. Hittills har vi endast fått se ett koncept på en terränggående bil. Enligt Renault ska den övre delen av konceptet i alla fall visa vad vi kan vänta oss.