Fisker utmanar G-klass med Ocean Force E
Carl Undéhn
12 maj 2023
När terrängbilen G-klass blir eldriven ska den enligt Mercedes inte bara bli tystare och utsläppsfri. Det lovas också bättre terrängegenskaper än tidigare, eventuellt med konceptets upplägg med en elmotor vid varje hjul.
Utbudet av terrängående elbilar är ännu knapert. Men Mercedes ser inte ut att bli ensamma i segmentet, för nu presenterar också Fisker en tuffare terrängversion av sin första modell Ocean.
Med en rad förändringar ska Fisker Ocean Force E kunna ta sig an de tuffaste utmaningarna i naturen. Hjulen har vuxit till sig ordentligt till 33 tum och sitter monterade på förstärkta 20-tumsfälgar.
Undertill sitter en platta i titan för att skydda batteriet från stenar och annat som kan komma i vägen.
Även på insidan är det fokus på tuffa tag med extra slitstarka gummimattor och handtag att hålla fast i när det lutar ute i spenaten. Naturligtvis kommer den som alla riktiga terrängbilar också med möjligheten att lasta prylar på taket.
Drivlinan ska vara hämtat från toppversionen Fisker Ocean Extreme, vilket innebär fyrhjulsdrift och 557 hästkrafter. I sitt normala utförande har Extreme en räckvidd på 70,7 mil, vilket gör den till elsuven med bäst räckvidd idag. Hur långt det går att köra med Force E är oklart.
Leveranser är planerade att komma igång under fjärde kvartalet i år. Något pris för specialversionen har inte meddelats.
Fisker inledde nyligen leveranser av Ocean till kunder i Europa. Det har däremot kommit rapporter om problem med mjukvaran hos modellen.