Så ska Volkswagen sänka priset på elbilar

Carl Undéhn

Carl Undéhn

12 jun 2023

Med showbilen ID. 2all visade Volkswagen tidigare i år till slut upp sin billiga folkelbil. När den lanseras 2025 lovas den få ett pris från 25 000 Euro, omkring 280 000. Men vid premiären av ID. 2all sa Volkswagenchefen Thomas Schäfer att de även jobbar på en ännu billigare modell som ska få en prislapp från 20 000 Euro.

Nu avslöjas att Volkswagen har ett ess i rockärmen för att lyckas med det. Genom att använda så kallad torrbeläggning vid tillverkning av battericeller kan energiförbrukningen vid produktionen minskas med 30 procent – och med det kostnaderna för batterierna. Även Tesla arbetar på teknik kring tillverkning av batterier med torr elektrolyt. I Teslas fall har det då även lovats batterier med högre energidensitet än idag, något som Volkswagen inte nämner.

Sebastian Wolf, chef för Volkswagens dotterbolag PowerCo som hanterar batteritillverkningen, säger till tyska tidningen Der Spiegel att tekniken innebär en ”game changer” för hela batteriindustrin.

Volkswagen uppger att de tillsammans med en icke nämnd partner forskar på tekniken sedan 2020 och har hittills investerat omkring 460 miljoner kronor i projektet. Tester har visat på goda resultat och nästa steg är tillverkningen i liten skala. 2027 planerar Volkswagen storskalig produktion.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!