Renault 5 får Plug & Charge och kan dela ström
Carl Undéhn
12 jun 2023
Nästa år återupplivas Renault 5 och då som en elbil. Konceptbilen känner vi sedan ett tag och exakt hur mycket av designen från den som blir kvar i produktionsbilen återstår att se. Batteristorlek och räckvidd har ännu inte avslöjats och information om tekniska detaljer har det hittills varit sparsmakat med.
Men nu får vi i alla fall veta att Renault 5 kommer kunna dela med sig av ström genom V2G, eller Vehicle to Grid. Med det går det att använda sin Renault 5 som energilager från till eempel egna solceller och ge tillbaka el till elnätet vid behov. Enligt Renault går det då att ”halvera kostnaden för elbilsladdningen genom att tjäna pengar på batterilagringen”. Vad som exakt menas med det förklaras inte, men kanske är det en del av energitjänsten Mobilize V2G som Renault meddelar ska lanseras 2024.
Mobilize är ett dotterbolag till Renault som sysslar med mobilitetstjänster som bildelning. Men också laddtjänster ska bli en viktig del för Mobilize som från nästa år även ska erbjuda en dubbelriktad laddare för att kunna dra nytta av V2G-funktionen hos Renault 5. Det ska även gå att teckna avtal för att kunna ladda med grön el. Om det är något som även kommer erbjudas i Sverige är oklart.
När det är dags att ladda Renault 5 på resan räcker det med att koppla in sladden då bilen kommer med Plug & Charge och tjänsten Mobilize Charge Pass. Laddningen startar då automatiskt och betalning sker på faktura. Vilka laddoperatörer som ingår i samarbetet nämns inte.
Renault 5 ska lanseras nästa år och har uppgetts få ett pris från omkring 25 000 Euro, eller 280 000 kronor. Bilen använder en med Nissan gemensamt utvecklad elbilsplattform kallad CMF-BEV. För att hålla nere kostnaderna har Renault tidigare berättat att de trots den nya plattformen återanvänder omkring 70 procent delar som idag används för Renault Clio och Nissan Juke.
Det har tidigare ryktats om att Renault 5 ska få en räckvidd på 40 mil och ett batteri på 52 kWh. Versionen med det lågt satta priset ska däremot handla om en enklare version med ett batteri på 40 kWh.