Eldrivna Mercedes CLA får batteriteknik från BYD

Carl Undéhn

Carl Undéhn

14 sep 2023

2025 är det dags för nästa generations elbilar från Mercedes på den nya MMA-plattformen. Under mobilitetsmässan IAA i München fick vi förra veckan ett smakprov på vad vi då kan vänta oss. Där visades konceptet CLA Class, en eldriven version av dagens CLA.

Konceptet, som uppges vara nära den produktionsklara bilen, uppmärksammades för sin teknik som delvis hämtats från det supereffektiva konceptet EQXX. Bland annat angavs förbrukningen till låga 1,2 kWh per mil vilket ska ge CLA Class en räckvidd på 75 mil på en laddning. Det kommer dessutom gå snabbt då bilen kommer med 800-voltsteknik för snabbare laddning än idag.

Blade-batteri från BYD.

Men det är inte bara Mercedes ingenjörer som står bakom tekniken som används i bilen. Vid presentationen fick vi också veta att CLA Class kommer erbjudas med både ett NMC-batteri och ett LFP-batteri. Det sistnämnda kommer levereras av kinesiska BYD, uppger kinesiska medier. Det handlar konkret om deras egenutvecklade LFP-batteri Blade.

Det använder sig av så kallad cell to pack-teknik, där battericellerna monteras direkt i bilens batteripaket utan användning av separata moduler. Med det går det att få in fler celler och öka batteripaketets energidensitet.

Tidigare har det kommit uppgifter om att även Tesla ska använda BYD:s LFP-batteri Blade till Model Y. MErcedes har idag ingen egen tillverkningen av battericeller. Men sedan en tid ingår de i samarbetet ACC tillsammans med koncernen Stellantis och den franska energijätten Total. ACC planerar sex batterifabriker i både Europa och USA och nyligen öppnades för att det kan byggas fler.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: