Svenska elbåten Candela C8 slår världsrekord i distans
Carl Undéhn
21 sep 2023
Den svenska elbåten Candela C-8 är minst sagt effektiv. Vid hastigheter över 17 knop blir den en hydrofoil, eller bärplansbåt, som lyfter ur vattnet för att minska motståndet. Genom det minskas energin som behövs med upp till 80 procent jämfört med en vanlig elbåt.
Sedan i år levererar Polestar batterier på 69 kWh till båten Candela C-8 Polestar Edition. Nu har Candela även samarbetat med svenska batteritillverkaren Northvolt och kammat hem ett världsrekord för elbåtar. På 24 timmar gjorde båten en tur i Stockholms skärgård på 420 sjömil, vilket motsvarar 77,7 mil. Det är betydligt mer än det tidigare rekordet på 79 sjömil på 20 timmar från den kanadensiska elbåtstillverkaren Voltari.
– Denna bedrift visar att snabba, elektriska vattenburna transporter över långa avstånd är genomförbara idag, inte i en avlägsen framtid, säger Gustav Hasselskog som är vd och grundare av Candela.
Med batteriet från Polestar har C8 en räckvidd på 57 sjömil vid 22 knop. Det behövdes alltså möjlighet att ladda vid rekordförsöket. Till sin hjälp hade de Northvolts mobila batterisystem Voltpack med en kapacitet på 281 kWh.
Det användes för att driva snabbladdare i hamn där båten laddade vid varje varv som gick mellan Stockholm och Tynningö. Med det ville de visa på hur batterisystem kan användas för att bygga snabbladdare till båtar.
– Med en relativt blygsam investering skulle laddstationer kunna byggas för att helt elektrifiera sjöfarten i Stockholms skärgård. För några hundra miljoner euro skulle ett laddningsnätverk som täcker Europas kustnära passagerartransporter bli verklighet, säger Gustav Hasselskog.
Totalt förbrukades 685 kWh under rekordet och större delen av tiden kördes båten i toppfarten på 27 knop.