Sverigepremiär för Cupra Tavascan och Ioniq 5 N  på eCarExpo

Carl Undéhn

Carl Undéhn

30 jan 2024

När det nu bara är några dagar kvar till elbilsmässan eCarExpo i Friends Arens i Stockholm 2-4 februari får vi veta allt mer om vad som väntar där. Att bland annat Cadillac Lyriq, Polestar 4, Audi Q8 e-tron Dakar edition och MG Cyberster kommer dit är redan bekräftat.

Nu meddelar också Cupra att det blir Sverigepremiär för deras senaste elsuv Tavascan på mässan. Den bygger visare på Cupras inslagna väg med mycket attityd och det lite kaxiga utseendet återspeglas i bilens sportchassi och de 340 hästkrafter som den fyrhjulsdrivna lanseringsversionen Tavascan VZ bjuder på. Senare kommer även en bakhjulsdriven version med 286 hästkrafter.

Med ett bagage på 540 räknar Cupra också med att Tavascan ska bli en tjänstebilsfavorit.

– Cupra Tavascan kommer att locka tjänstebilsförare med sin unika och attraktiva design, höga säkerhet, generösa utrymmen, långa räckvidd samt möjligheten att välja till både fyrhjulsdrift och dragkrok, dessutom arbetar vi på att göra en så attraktiv prissättning med rimlig TCO och ett bra förmånsvärde, säger märkeschefen Per Brinkenberg.

Ännu fler hästkrafter bjuder Ioniq 5 N på, en modell som av Hyundai beskrivs som en ”hyper-hatch” och ”Everyday Sportscar”, som även den firar Sverigepremiär på eCarExpo i Stocholm. Det är den första eldrivna modellen att få Hyundais prestandaemblem ”N”, vilket naturligtvis betyder en hel del hästkrafter.

Vid normal körning bjuder de dubbla elmotorerna på 609 hästrafter, men aktiveras funktionen ”N Grin Boost” höjs det till 650 hästkrafter under 10 sekunder. Med det är 0-100 km/h avklarat på 3,7 sekunder och toppfarten anges till 259 km/h – enligt Hyundai ”på bana”. Batteriet är på 84 kWh som ger Ioniq 5 N en räckvidd på 44,8 mil.

Andra förändringar mot vanliga Ioniq 5 är kombinationen av ”N Pedal” med mer direkt respons i gaspedalen och specialutvecklade N-bromsar som ska göra det möjligt att pressa bilen ordentligt på bana. Som hjälp för att också hålla sig kvar på banan finns en elektronisk differentialspärr för bättre kurvtagning ”N Torque Distribution” för variabel vridmomentfördelning fram och bak med justering i 11 olika nivåer.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: