Kia: mer detaljer om EV5 plus koncepten EV3 och EV4
Carl Undéhn
12 okt 2023
För att visa att Kia menar allvar med sin satsning på elbilar har de lanserat det nya årliga eventet ”Kia EV Day” som nu hålls för första gången. Temat var breddning för att nå fler kundgrupper och det görs så klart bäst genom att erbjuda bilar inom olika segment.
Vilket är precis vad Kia är på väg att göra genom att lansera mindre elbilar med priser från 35.000 till 50.000 dollar – alltså från 380.000 till 540.000 kronor. Bland annat med elsuven Kia EV5 som kommer 2025 och nu är bekräftad för global lansering efter att först ha varit en modell för den kinesiska marknaden.
Utseendemässigt är EV5 svår att skilja från den sjusitsiga elsuven EV9 som båda har Kias nya, mer kantiga designspråk. EV5 är däremot en mindre bil som mäter 4,62 meter på längden jämfört med strax över fem meter för Kia EV9.
Kia EV5 kommer med både framhjulsdrift och 218 hästkrafter och fyrhjulsdrift med en extra motor på bakaxeln som tillsammans ger 313 hästkrafter. Senare ska det även komma en GT-version med fler hästkrafter.
Räckviddssiffrorna anges för tillfället bara enligt den mer förlåtande kinesiska körcykeln. Men enligt den får versionen med det mindre batteriet på 64 kWh och framhjulsdrift en räckvidd på 53 mil.
Med ett större batteri på 88 kWh anges en räckvidd på 72 mil. Samma batteri kommer till den fyrhjulsdrivna versionen och där uppger Kia att de siktar på en räckvidd på 65 mil, också det enligt den kinseiska körcykeln. Så vi får nog dra av en del på räckviddssiffrorna när de väl anges enligt WLTP som används i Sverige.
Kia säger också att EV5 kommer med Vehicle to Grid (V2G) för att kunna ge tillbaka ström till elnätet och assistanssystemet Highway Driving Assist med bland annat adaptiv farthållare och filhållningsassistent.
De stora nyheterna heter ändå EV3 och EV4, som vi nu får se koncept av. De visar att Kia slagit in på två olika designspår. EV3 är en mindre kompaktsuv som kommer med samma räta linjer i karossen och design på strålkastarna som hos EV9 och EV5.
Insidan är mer avskalad än hos dagens modeller, enligt Kia ”ultrarena former”, med tunna stolar som skapar mer plats. Där ska det även hittas bord som kan fällas upp och med fält baksäte ska det trots bilens mindre storlek gå att klämma in en cykel, enligt Kia.
Den exakta storleken avslöjas inte, men med tanke på namnet borde det andra konceptet EV4 vara något större. Här känns designen i stället igen från EV6 med mer välvda former och en sluttande långt utdragen taklinje. Kia själva menar att det är en helt ny typ av kaross som de kallar ”EV-sedan”.
Även EV4 bjuder på en avskalad interiör som ska prioritera förarens upplevelse utan saker som stör. Band annat kan inställningarna för klimatanläggningen gömmas i mittkonsolen för en totalt avskalad förarmiljö.
Några tekniska detaljer kring batteri och drivlina får vi inte i dagsläget för vare sig EV3 eller EV4.