Blomhäll: Prisa Gud, här kommer elåterbäringen!
Tibor Blomhäll
13 apr 2023
Som elbilist måste jag erkänna att man ibland blir glatt överraskad av alla pengar farbror staten strösslar över en. Som den fina milersättningen vi fick härom månaden. Vadå, vilken milersättning? Elpriskompensationen förstås!
I slutet av februari fick vi i södra Sverige tillbaka 50 öre, i elområde 4 hela 79 öre för varje kWh el vi köpt mellan oktober 2021 och september 2022. Det fina var att man fick kompensation för all förbrukad el: till hemmet, uppvärmningen – och även för allt vi laddade i våra elbilar också!
Då elbilar mellan tummen och pekfingret drar 2 kWh per mil är det lätt att räkna ut att elbilister i södra Sverige därmed fått mellan 1,00 och 1,58 kronor tillbaka för varje mil de kört under perioden.
I fjol, när vallöftena haglade som mest, lovades det enorma sänkningar på bensinpriset. 5–6 och ända upp till 10 kronor mindre per liter lovade vissa partier. Av det blev till slut en tillfällig sänkning på en krona … vilket blir väl typ 70 öre per mil?
Vi elbilister har alltså fått högre ersättning än bensinbilisterna. Tycker du att detta är upprörande ska du sluta läsa här. Resten av den här texten blir då inte bra för ditt blodtryck. För vänta bara tills vi börjar räkna procent och snacka elpriser.
Skattesänkningen på bensin innebar runt 4 procent sänkning av priset. Räknar vi med de nationella referenspriser på el som regeringen använt, plus överföringsavgift och energiskatt, fick elbilister tillbaka runt 25 procent av fjolårets drivmedelskostnader.
Men vänta, det blir ”värre”. De som har bundit elpriset kan ha vunnit ännu mer. Jag själv till exempel, som bor utanför Stockholm och har 1,50 kronor per kWh (inkl moms, överföringsavgift och energiskatt) i bundet elpris har fått drivmedelskostnaden för min elbil sänkt med en tredjedel. Varje kWh jag laddade i bilen i fjol hemma kostade mig 1,50 – men 50-öringen fick jag tillbaka i elpriskompensation i år!
Fast de som vunnit mest är de elbilister i södra Sverige som haft timpris på el och som laddat sina elbilar på natten. För även under den värsta elkrisen sjönk ofta elpriset under 50 öre på natten. Att då sedan få en kompensation tillbaka på 50 eller 79 öre är ”bra biznis”.
Visst kan man nu hävda att jag räknar som en fransk bistrokypare här; att elpriskompensationen endast baserade sig på fjolårets förbrukning för att få till en rättvis fördelning. Och att den endast var en engångssumma (förutom att det redan har flaggats för minst en kompensation till). Visst, siffrorna tål att diskuteras. Men faktum är att vi elbilister redan har fått hundratals, om inte tusentals, kronor i ersättning för det höga elpriset medan avgasbilisterna fortfarande står och väntar på sänkningen av reduktionsplikten. Om det nu blir av. Om det nu verkligen kommer att sänka priserna.
Så här sitter vi elbilister och betraktar den milersättning elpriskompensationen på sätt och vis innebar för våra elbilar. Och vi undrar lite försynt vad de som röstade för sänkta bensinpriser skulle tycka om de fick reda på att de enda som hittills fått riklig kompensation för höjda drivmedelspriser är elbilisterna. Inte lätt att vara glad för din medmänniskas skull medan du tankar soppa för 20 spänn litern. Trots alla vallöften. Jag tycker nästan synd om dem som fortfarande kör avgasbilar än i dag.