Stellantis storsatsar på LFP-batterier med CATL
Carl Undéhn
21 nov 2023
Det blir allt tydligare att den stora Stellantiskoncernen, med märken som Citroën, Fiat, Opel och Peugeot, har planer på att bli ledande på billiga elbilar i Europa. Strategin för det ser ut att handla om att pressa priset batterierna genom att använda billigare litiumjärnfosfatbatterier, LFP.
Tillsammans med världens största batteritillverkare, kinesiska CATL, har Stellantis nu tecknat ett strategiskt partnerskap för leveranser av både LFP-celler och moduler för att montera de i batteripaket. Tillverkningen ska ske i en ny gigafabrik i Europa, men var och när den är planerad att tas i drift har inte meddelats. Inte heller vilken årskapacitet det väntas handla om.
Med samarbetet, som ännu inte är helt beslutat, vill Stellantis säkra tillgången på stora volymer av LFP-batterier och sänka kostnaden på framtida eldrivna modeller.
– Överkomliga priser är en nyckel och det är där LFP är idag den bästa tekniken du kan hitta på marknaden i kompromissen mellan drift och kostnad, säger Maxime Picant som är Stellantis chef för inköp och leveranskedjor till nyhetsbyrån Reuters.
Hur mycket Stellantis hoppas kunna sänka priset med genom storskalig användning av LFP-batterier har inte meddelats. Men redan innan samarbetet med CATL presenterades hade koncernen lovat att en rad lågt prissatta elbilar är på gång.
Med presentationen av Citroën ë-C3 i oktober tog Stellantiskoncernen på sig ledartröjan i tävlingen bland europeiska biltillverkare om att erbjuda billiga elbilar. Det svenska priset har inte presenterats ännu, men på kontinenten ska den säljas med en prislapp från 23.500 euro, omkring 270.000 kronor. Det är lägre än de modeller från 25.000 euro som ovats av bland andra Volkswagen, Cupra, Skoda och Renault.
Enligt Stellantis var Citroën ë-C3 den första av ”omkring sju” billiga elbilar som de planerar bygga med en ny elbilsplattform.