Körglädje och två batteristorlekar för Renault 5

Carl Undéhn

Carl Undéhn

4 dec 2023

Under bilsalongen i Genève i slutet av februari ska Renault visa den färdiga versionen av nya, eldrivna Renault 5. Modellen ska ersätta dagens Zoe som märkets instegsmodell bland elbilar och uppges få ett pris från 25.000 euro, omkring 280.000 kronor.

Nu har Renault meddelat att bilen mäter 3,92 meter på längden och kommer erbjudas med två batteristorlekar på 40 kWh eller 52 kWh. Med det större batteriet får Renault 5 en WLTP-räckvidd på 40 mil.

Det stämmer överens med tidigare uppgifter i franska medier. Hur långt du tar dig mellan laddningarna med det mindre batteriet – som vi får räkna med är versionen som kostar från 25.000 euro – avslöjas däremot inte. Inte heller nämns om Renault satsar på LFP-batterrer för att hålla nere kostnaden eller vilken effekt det kommer gå att ladda med.

Renault 5 blir först ut på en plattform för elbilar som även ska användas för att bygga en eldriven version av Nissan Micra, samt A290 från Renaults prestandamärke Alpine. Plattformen kallades innan CMF-B-EV, men har nu döpts om till AmpR Small efter att Renault grundat företaget Ampere som håller i utveckling och tillverkning av elbilar.

Med AmpR Small har det enligt Renault ”lagts stor vikt vid körglädje” genom att Renault 5 bland annat får flerlänksfjädring. Motorns effekt spelar så klart också in för körglädjen, men vad den är på får vi ännu inte veta.

Några detaljer i karossen visas däremot på nya bilder. Bland annat strålkastarna fram som ska ha en design inspirerad av det mänskliga ögat. Bak hittas stående strålkastare som hos originalets Renault 5. Här med en ram som sticker utanför karossen som enligt Renault ska förbättra aerodynamiken. Och på motorhuven hittas en platta som ska visa batteriets laddstatus.  

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: