Prestanda och teknik – mobiltillverkare vill utmana Tesla och Porsche
Carl Undéhn
28 dec 2023
Kinesiska Xiaomi har främst gjort sig ett namn som tillverkare av mobiltelefoner. Att de även har siktet inställt på att bygga elbilar har varit klart ett tag. Nu visar Xiaomi sin första modell SU7 och med den står det klart att ambitionsnivån är av det högre slaget.
Redan namnet SU7 gör det tydligt att det handlar om en sportbil när bokstäverna står för ”Speed Ultra”. Standardversionen är bakhjulsdriven med en elmotor med 302 hästkrafter som skjuter iväg bilen från 0-100 km/h på 5,3 sekunder.
Det är med dagens mått kanske inte längre så imponerande och något som även elsuvar klarar. Batteristorleken för standardversionen nämns inte, men räckvidden uppges vara 67 mil. Vi får anta att det då handlar om den mer förlåtande kinesiska körcykeln.
Snabbare går det då med den fyrhjulsdrivna prestandaversionen Max. Den bjuder på 680 hästkrafter och klarar 0-100 km/h på 2,8 sekunder. Fortsätter du trycka på gasen nås 200 km/h på drygt tio sekunder och toppfarten anges till 265 km/h. Xiaomi SU7 Max har ett stort batteri på 101 kWh som ska ge bilen en räckvidd på 80 mil.
Även att ladda går snabbt tack vare modellens 800-voltssystem. På endast fem minuter ska det gå att klämma in el för 22 mils räckvidd.
Tillverkarens bilar väntas dra nytta av samma operativsystem som hos Xiaomis mobiltelefoner och komma med en rad uppkopplade funktioner. På bilderna syns även en puckel ovanför vindrutan som brukar betyda Lidarradar för självkörande funktioner.
Genom sin teknik och prestanda vill Xiaomi med lanseringen av SU7 nästa år utmana dagens modeller Tesla Model S och Porsche Taycan. Priser och om bilen även letar sig till Sverige har ännu inte meddelats.