Maserati: ”Full fart” mot eldrift med teknik från Formel E
Carl Undéhn
29 jan 2024
Italienska Maseratis satsning på eldrivna var länge lite oklar. Dels talades det om att fyra modeller var under utveckling, ibland var det två. Det senare är också antalet som är bekräftat och nu går att beställa på vissa marknader. Det handlar då om redan visade GranTurismo Folglore, som med 45 mils räckvidd, 829 hästkrafter genom boostfunktion och ett 800-voltssystem för att kunna ladda med 270 kW. 0-100 km/h är avklarat på 2,7 sekunder och toppfarten anges till 320 km/h – prestanda som gör modellen till en utmanare av bland andra Porsche Taycan.
Priset för GranTurismo Folglore börjar på omräknat 2,2 miljoner kronor. För det får du då också teknik från Maseratis satstning inom Formel E, som en energieffektiv växelriktare med kiselkarbid. Något billigare är då elsuven Grecale Folgore som har en prislapp från 1,4 miljoner kronor. Med ett batteri på 105 kWh får Grecale Folgore en räckvidd på 50 mil och de dubbla elmotorerna bjuder på 500 hästkrafter och en toppfart på 200 km/h.
Senare i år ska öppna GranCabrio Folgore och nästa år är det dags för en eldriven version av supersportbilen MC20. Som övriga eldrivna modeller får också den tillägsnamnet ”Folgore”, det italienska ordet för blixt. Ytterligare elbilar i form av en större suv samt en eldriven version av den stora sedanen Quattroporte ska lanseras fram till 2028. Samma år räknar Maserati med att endast sälja helt eldrvna modeller.
– Drivna av vårt hjärta i Modena går vi med full gas in för att leda förändringen inom elektrifiering med två av våra ikoniska modeller redan tillgängliga i 100% eldrivna versioner och ytterligare en på väg i år, säger Maseratis vd Davide Grasso.
Om och när Maseratis eldrivna modeller även kommer gå att beställa i Sverige och vad priserna då landar på är oklart.