Lotus Emeya sluttestas i kyla inför säljstart
Carl Undéhn
12 feb 2024
Under eCarExpo i Stockholm var det Nordenpremiär för Lotus nästa elbil Emeya. Modellen delar teknik med märkets första eldrivna modell, elsuven Eletre, och kallas för en ”Hyper-GT”. För att leva upp till det kommer den med 905 hästkrafter och ett vridmoment på 986 Nm.
Under vintern har Emeya också varit på nordligare breddgrader än Stockholm för de sista vintertesterna i Finland. De senaste veckorna ska Emeya ha körts i temperaturer på omkring 25 minusgrader vid Ivalo norr om Polcirkeln. Innan det uppger Lotus att de utfört tester med Emeya i inte mindre än 15 olika länder under de senaste tre åren. Bland annat i inre Mongoliet och som sig bör för den här typen av bil även på den klassiska banan Nürburgring i Tyskland.
– Testprocessen hos Lotus är rigorös och omfattar en omfattande prestandabedömning av allt från fjädring och styrning till batteri och däck, säger Sylvain Verstraeten som är regional chef hos Lotus.
Exakt hur bilen och batteriet på 102 kWh presterade i kylan får vi däremot inte veta. Lotus har heller inte avslöjat hur lång räckvidden kommer bli, men säger att Emeya är en ”äkta grand tourer” med avancerat styrsystem och fyrhjulsdrift som gör att bilen klarar sig bra även norr om Polcirkeln.
Lotus Emeya väntas börja säljas under 2024.