Första elbilen från Lynk & Co med supersnabb laddning

Carl Undéhn

Carl Undéhn

13 jun 2024

Geelyägda Lynk & Co har precis som Zeekr en stark koppling till Göteborg. Det var också där som märkets första helt eldrivna modell Lynk & Co Z10 presenterades igår. Men om modellen faktiskt kommer att säljas här hos oss har ännu inte bekräftats.

Blir det så kommer den strax över fem meter långa sedanen konkurrera mot modeller som Tesla Model S, Mercedes EQS och BMW i5. I alla fall på pappret kommer Lynk & Co Z10 då med en rad fördelar som extremt lågt luftmotstånd med ett cW-värde på 0,198 och snabb laddning tack vare ett 800-voltssystem. Vilken effekt bilen kan ladda med nämndes inte, endast att det ska gå att ladda 57 mils räckvidd på endast 15 minuter. Räckvidden uppges vara 80 mil, enligt den kinesiska körcykeln.

Laddprestandan är imponerande, framförallt då Lynk & Co Z10 använder Geelys SEA-plattform och alltså delar teknik med bland andra aktuella Polestar 4. Där hittas däremot ett 400-voltssystem som gör att Polestar 4 kan ladda med som mest 200 kW.

Effekten från de dubbla elmotorerna avslöjas inte, men sprinten från 0-100 km/h ska gå på 3,5 sekunder. Lynk & Co Z10 ska också bjuda på komfort och kommer med luftfjädring samt värme, ventilation och massage i alla säten. En hjulbas på tre meter ger gott om plats på den avskalade insidan där det hittas en liggande pekskärm på 15,4 tum samt head up-display. Ovanför vindrutan sitter en puckel för Lidar och bilen ska vara delvis självkörande både på motorväg och i stadstrafik, i alla fall i Kina.

Där kommer Lynk & Co Z10 säljas till ett pris som ännu inte har presenterats. Kinesiska medier uppger däremot att det ryktas börja på omräknat 290.000 kronor.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: