Elbilar: BMW ökar, Mercedes tappar, VW oförändrad
Carl Undéhn
15 jul 2024
När de tyska tillverkarna BMW, Mercedes och Volkswagen nu sammanfattar årets första sex månader visar siffrorna på olika utveckling när det kommer till elbilar. Börjar vi med BMW Group, där förutom BMW också märkena Mini och Rolls Royce ingår, som från januari till sista juni levererade 190.622 elbilar. Det innebär en ökning med 25 procent jämfört med samma tidsperiod förra året. Och det var märket BMW som var drivande. Nästan 180.000 av elbilarna som levererades under första halvåret kom därifrån.
Konkurrenten Mercedes lyckades däremot inte komma över 100.000 leverade elbilar under det första halvåret. Totalt blev det 93.400 elbilar från Mercedes, vilket innebär en minskning på 17 procent jämfört med samma tidsperiod året innan. Mercedes förklarar det med att takten i omställningen till elbilar har minskat på viktiga marknader. Som följd av det har det uppstått “en marknadsmiljö som präglas av kraftiga rabatter”, något som Mercedes inte velat delta i då “bolaget fokuserade på sund tillväxt”.
Hos Volkswagenkoncernen visar den siffran över antalet levererade elbilar på en oförändrad situation. Totalt 317.200 elbilar levererade koncernen, där förutom Volkswagen också bland andra Audi, Cupra, Skoda och Porsche ingår. Det innebar en minskning på 1,4 procent jämfört med förra året. Men när olika marknader lyfts ut märks större skillnader. I Kina, där Volkswagen haft en del problem med att locka kunder till sina elbilar, ökade försäljningen med 45 procent. Det totala antalet uppgick till 90.600 elbilar, jämfört med drygt 60.000 första halvåret förra året.
Sämre gick det då här i Europa och i USA, där antalet elbilar minskade med 15 procent på båda marknader. Europa är ändå med 184.100 sålda elbilar från januari till juni Volkswagens största marknad för elbilar. Volkswagen ser också positivt på framtiden och uppger att beställningar av elbilar har ökat med 124 procent.