Nytt liv till gammal elbil med uppgradering av batteriet
Carl Undéhn
5 aug 2024
Batteritekniken utvecklas i snabb takt och priset per kWh blir allt billigare. Det var inte många år sedan som ett batteripaket med en kapacitet på närmre 30 kWh ansågs som ”Long Range”.
Så vore det inte trevligt att ge en äldre elbil som Nissan Leaf, BMW i3, Renault Zoe eller Volkswagen e-Golf ett ännu större batteri för att och med det längre räckvidd? Det är precis vad kinesiska MTG erbjuder. Företaget grundades redan 2015 och uppger att de förutom i Kina nu även har verksamhet i bland annat Norge och Tyskland.
Trots en del oklarheter kring hur etablerade tjänsterna är i Europa och vad priserna ligger på är det onekligen intressant. Som exempel nämns möjligheten att klämma in ett batteri på 54 kWh i BMW i3 som då får en räckvidd på upp till 40 mil. Det gäller även för den ursprungliga versionen, som kom med ett batteri på 22,6 kWh för 19 mils räckvidd.
Samma batteristorlek och räckvidd erbjuds även till alla generationer av Renault Zoe och Nissan Leaf. När det kommer till Volkswagen e-Golf handlar det om ett något större batteri på 58 kWh, som där ger bilen en räckvidd på 33,6 mil. Det är ingen större förbättring vad gäller räckvidd när det kommer till sista generationen av e-Golf, som tog sig knappt 30 mil med ett batteri på 35,8 kWh.
Men enligt företaget MTG handlar det inte bara om att förlänga körsträckan jämfört med den ursprungliga WLTP-räckvidden. Även om elbilarnas batterier har visat sig hålla bättre än väntat handlar det här i alla fallen om elbilar som börjar bli till åren. Och med det kan batterierna förlora en del av sin kapacitet. Genom att begravit den till nya batterier med mer modern kemi håller de sig på rull under sträckor under ytterligare många år.