BMW och Toyota fördjupar samarbete kring vätgasbilar
Carl Undéhn
28 aug 2024
De båda modellerna Toyota Mirai och Huyndai Nexo står för större delen av världens försäljning av vätgasbilar. Kanske lyckas BMW knipa åt sig en del av marknaden med sin iX5 Hydrogen, men ännu finns den endast i ett begränsat antal i form av en pilotflotta av bilar för tester. Och någon verklig konkurrent till i alla fall Toyota Mirai är det kanske inte då BMW använder bränsleceller från Toyota.
Och nu låter det som att vi kan se fler vätgasdrivna modeller från BMW med teknik från Toyota. Enligt den japanska affärstidningen Nikkei Asia är de båda tillverkarna på väg att fördjupa sitt samarbete kring bränsleceller. Exakt vad det innebär och vilken omfattning framtida satsningar på vätgas hos BMW och Toyota kommer ha är ännu oklart.
Toyota satsar sedan länge på tekniken med bränsleceller. Förutom vätgasbilen Mirai, som nu finns i sin andra generation, bygger Toyota en testflotta av vätgasdrivna versioner av sin pickup Hilux.
Tidigare har det även genomförts tester med lokaltåg i Spanien som drivs av hybridteknik med modifierade bränsleceller från Mirai.
BMW har varit lite mindre tydliga med hur långt de planerar att gå med sin satsning på vätgas. Men tillverkaren har antytt att tekniken kan komma att spela en viktig roll i framtiden och har talat om storskalig tillverkning av fordon med bränsleceller från 2025.