BYD Seal 06 GT ska bli märkets busbil
Carl Undéhn
3 sep 2024
Modellen är egentligen ingen nyhet, för redan i våras presenterades den vid bilmässan i Peking. Men då som koncept och med namnet Ocean M. En bil som med sin halvkombikaross och längd på 4,63 meter gör att den kinesiska tillverkaren tagit fram en eldriven modell i den här i Europa så populära golfklassen.
Nu presenteras den produktionsfärdiga versionen, som börjar säljas i Kina redan nu i september. Namnet har ändrats till BYD Seal 06 GT och även om designen har tonats ned och den stora bakspoilern är borta finns det kvar en del sportighet i formerna. Och just det är vad BYD Seal 06 GT ska utstråla då den riktar sig till kunder som tidigare sneglat på Volkswagen Golf GTI. Eller kanske nya ID.3 GTX och dess syskonmodell Cupra Born VZ.
Prestandamässigt är Seal 06 GT däremot inget monster. Bilen går att få med en elmotor på bakaxeln som då erbjuds med de snarlika effekterna på 160 kW (218 hk) eller 165 kW (224 hk). Sportigare blir det då med fyrhjulsdrift där de dubbla elmotorerna har en gemensam effekt på 310 kW (422 hk). Det kan jämföras med nuvarande generation av just Golf GTI, som kommer med en effekt på 195 kW (265 hk), eller den eldrivna konkurrenten MG4 Xpower som har en effekt på 320 kW (435 hk). ID.3 GTX och Cupra Born VZ bjuder på en motoreffekt på 240 kW (326 hk), men är båda endast bakhjulsdrivna.
Den fyrhjulsdrivan versionen av Seal 06 GT ska klara 0-100 km/h på 4,9 sekunder, för de framhjulsdrivna versionerna finns ingen uppgift. Batteriet är antingen på 60 kWh, för upp till 50 mils räckvidd, och ett större på 73 kWh för upp till 60 mils räckvidd. I båda fallen handlar det om räckvidd enligt den kinesiska körcykeln son är mer förlåtande än WLTP som används här.
Vid presentationen av konceptet Ocean M fick vi veta att bilden skulle byggas med BYD:s senaste elbilsplattform 4.0. Enligt kinesiska medieuppgifter handlar det nu om en plattform som benämns som 3.0 Evo. Den ska bland annat göra det möjligt att ladda snabbare och bättre vid kyliga temperaturer, ett vidareutvecklat och mer effektivt värmepumpsystem samt bättre batterisäkerhet än tidigare genom att montera cellerna direkt i karossen.
Priset i Kina börjar på 150.000 yuan, som är knappt 220.000 kronor. Vad priset kan landa på här i Sverige är oklart, men vi kan räkna med att den kommer hit. BYD säger att Seal 06 GT ska lanseras utanför Kina från och med början av nästa år.