Annons:

Misslyckad satsning – så få har sökt skrotningspremie för elbil

Carl Undéhn

Carl Undéhn

1 okt 2024

Sedan den 20 augusti kan den som byter en bil med förbränningsmotor ansöka om en skrotningspremie på 10.000 kronor. Den gäller då både för nya och begagnade elbilar, samt vid köp eller leasing. För det har regeringen öronmärkt 250 miljoner kronor. Men någon rusning efter premien har det inte varit.

2030-sekretariatet, som arbetar för målet att vi ska ha en fossilfri fordonsflotta år 2030, har sammanställt siffror från Boverket som på uppdrag av regeringen hanterar skrotningspremien. De visar att det mellan 20 augusti och 20 september kom in endast 56 ansökningar. Av dem har 28 stycken beviljats. Fram till förra fredagen hade 23 skrotningspremier betalats ut, vilket alltså motsvarar 230.000 kronor.

Därmed finns det kvar en hel del av de 250 miljoner kronor satts undan för årets ansökningar. Något som enligt 2030-sekretariatet är ett gyllene tillfälle för att utöka reglerna för premien så att fler får möjlighet att byta till elbil.
– De som ivrigt väntade på premien var högst en handfull och nu ramlar det inte ens in en ansökan om dagen. Det är tyvärr precis som vi sade – inte många tar klivet från skrotbil direkt till elbil, säger Mattias Goldmann som är grundare av 2030-sekretariatet.

Förutom förslaget att premien även ska innefatta köp av biogasbil samt konvertering till el eller biogas vill 2030-sekretariatet att premien ska innefatta skrotning av lätta lastbilar, samt även innefatta småföretag. Idag är det endast privatpersoner som kan ansöka om premien. Å andra infördes tidigare i år en klimatbonus på upp till 50.000 kronor för eldrivna transportbilar, som då endast kan sökas av kommuner, regioner och företag.

– Vår sammanställning av remissvaren visade att i princip alla avfärdade skrotningspremien i den utformning som den nu fått. När det nu står det klart att långt över 90 procent av anslaget inte utnyttjas med dagens utformning, bör regeringen förstås ta till sig de många förbättringsförslag som vi och andra lagt, säger Mattias Goldmann.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: