Siffror visar: elbilssatsning från Xiaomi går över förväntan
Carl Undéhn
26 nov 2024
Varumärket Xiaomi förknippar de flesta här med mobiltelfoner. Men tidigare i år gav sig den kinesiska elektroniktllverkaren in i elbilsbranschen när de lanserade sin första model SU7. Utseendemässigt har bilen jämförts med Porsche Taycan och även när det kommer till prestanda behöver den inte skämmas inför den tyska tillverkaren. Toppversionen har en effekt på 495 kW (674 hästkrafter) och klarar 0-100 km/h på 2,8 sekunder. Tack vare ett 800-voltssystem laddar SU7 även snabbt och på fem minuter ska det gå att klämma in 22 mils räckvidd. Priset? Från 430.000 kronor på den kinesiska marknaden.
Kombinationen av hög prestanda och lågt pris har gjort att SU7 sålt över förväntan. Nyligen meddelade Xiaomi att de sålt 100.000 exemplar av modellen på 230 dagar. I stället för de panerade 12.500 bilar som tillverkaren räknade med att bygga i månaden är siffra nu uppe i 20.000.
Men satsningen på elbilar har också gått med förlust. Enligt siffror från Bloomberg gick Xiaomi i alla fall tidigare i år back omkring 80.000 kronor per såld bil.
– Vi är mer fokuserade på vår tillväxt än på lönsamhet i nuläget, sa Xiaomis finanschef Alain Lam till branschtidningen Automotive News tidigare i år.
Och siffror för årets tredje kvartal visar att förlusten för bildivisionen Xiaomi Auto minskar. Under det andra kvartalet uppgick förlusten till 1,8 miljarder yuan (2,7 miljarder kronor) för att under det tredje kvartalet vara 1,5 miljarder yuan (2,3 miljarder kronor).
Om Xiaomi SU7 även kommer att lanseras utanför Kina och här i Sverige är ännu oklart. Nästa elbil från Xiaomi väntas bli en suv som enligt kinesiska medier lanseras under det första kvartalet nästa år.