Så ska Ford Puma Gen-E utmana Volvo EX30
Carl Undéhn
3 dec 2024
Efter Explorer och Capri är det nu dags för den tredje modellen i Fords satstning på elbilar för den europeiska marknaden. Och den här gången kommer den med ett namn som konsumenterna här nog har en bättre relation till än de båda tidigare elbilarna. För nu presenteras Ford Puma Gen-E, som alltså är en eldriven version av Fords storsäljare Puma. Till skillnad från Explorer och Capri är Puma Gen-E inte byggd med Volkswagens MEB-plattform, utan delar teknik med den kommande transportbilen E-Transit Courier.
Designen har fått en lätt omarbetning jämfört med senaste generationen av Puma och har nu en stängd front som hämtat en del inspiration från Mustang Mach-E. Med en längd på 4,2 meter ger den sig in i det allt mer populära segmentet med kompaktsuvar och ställs alltså mot konkurrenter som bland andra Volvo EX30, Kia EV3 och Skoda Elroq.
Ford Puma Gen-E kommer med några äss i rockarmen för att sticka ut mot konkurrenterna. Bland annat hittas ett bagage som rymmer 574 liter, vilket är mer än hos ovan nämnda konkurrenter. Och utöver det en frunk under motorhuven med plats för ytterligare 43 liter. Dessutom lovar Ford en låg förbrukning på 1,31 kWh per mil. Batteriet har en kapacitet på 43 kWh och ska ge en WLTP-räckvidd på 37,6 mil. Vid en snabbladdare går det att ladda med 100 kW och att fylla batteriet från 10 till 80 procent ska vara avklarat på 23 minuter.
Elmotorn på framaxeln har en effekt på 123 kW (168 hästkrafter) och ett vridmoment på 290 Nm. Med det är Puma Gen-E ingen elbilsracet, sprinten från 0-100 km/h går på 8 sekunder och toppfarten anges vara 160 km/h.
På insidan hittas dubbla skärmar där den bakom ratten är på 12,8 tum och infotainmentskärmen på 12 tum. På den går det att koppla upp både Apple Car Play och Android Auto trådlöst, samt hittas navigering med trafikuppgifter i realtid. Som en utpräglad stadsbil kommer Puma Gen-E också med enpedalskörning. Som tillval finns mer avancerade assistanssystem som anpassar hastigheten inför kurvor och rondeller samt en 360-graderskamera.
Svenska priser och leveransdatum har ännu inte meddelats.