Ny rapport: så stor potential har batteriåtervinning
Carl Undéhn
13 dec 2024
Genom att återvinning av uttjänta elbilsbatterier kan år 2030 stå för en fjärdedel av råvarorna för tillverkning av nya elbilsbatterier i Europa. Det återvunna materialen skulle då räcka till batterier för upp till 2,4 miljoner elbilar. Det visar en ny rapport från organisationen Transport & Environment som verkar för en omställning till eldrift av transporter.
Men för att det ska bli möjligt krävs också att de återvinningsfabriker som är planerade också blir verklighet. Annars riskerar EU och Storbritannien att missa chansen att minska sitt beroende av att importer av material för de batterier som behövs för den gröna omställningen.
Konkret har organisationen räknat ut att år 2030 kan återvinning täcka upp behovet av litium med 14 procent, nickel med 16 procent och mangan med 17 procent och kobolt med 25 procent. Det handlar då om tillverkning av batterier för elbilar och Transport & Environment ser en stor potential för att öka andelen återvunna metaller. Tio år senare, år 2040, menar organisationen att Europa kan vara närmast helt oberoende av importen och endast tillverka batterier av återvunna metaller. Det skulle också innebära att behovet av nya gruvor i Europa försvinner.
Sebastian Bock från Transport & Environment trycker också på att problemen hos den svenska batteritillverkaren Northvolt ska ses som ett tydligt tecken på det inte går att vänta för länge med satsningar på batterifabriker och återvinning.
– Kriserna inom fordonsindustrin och på Northvolt visar att EU äntligen måste agera. Ett Europa med en sluten värdekedja för batterier är möjligt. Genom återvinning kan vi inte bara avsluta vårt beroende av kritisk import, utan också skapa en grund för att bygga miljontals elbilar på ett hållbart sätt i Europa för att på ett säkert sätt positionera vår industri för framtiden, säger han.
Transport & Environment vill därför se mer politiskt stöd för återvinningsfabriker runt om på kontinenten. Här i Sverige har bland annat Stena Recycling en anläggning i Halmstad där det ska gå att återvinna upp till 95 procent av ett elbilsbatteri. Nyligen öppnade Mercedes också en anläggning för batteriåtervinning och vi på Elbilen var på plats som enda svenska tidning.