Blomhäll: Laddapokalyps 2024
Tibor Blomhäll
6 jan 2025
Du har säkert redan läst vårt stora elbilstest där vi korat årets elbil. Tio elbilar. Tio erfarna elbilsjournalister. Hundra snötäckta mil längs vårt avlånga land. Vad kan gå fel? Tydligen en hel del.
Ärligt talat är jag så genomless på att ständigt gnälla om laddproblem. Första texten om krånglande laddare skrev jag redan för ett decennium sedan. Man skulle tro att mycket har hänt sedan dess.
Jo, ska jag vara ärlig så har mycket hänt sedan dess. Vi har fått massor med nya laddplatser i vårt land. Det glädjer mitt elbilisthjärta att komma fram till någon glesbygdshåla långt ifrån överallt och hitta skinande nya snabbladdare, även där. Bara under det senaste året har vi sett en närmast explosiv utveckling där laddinfrastrukturen vuxit sig allt kraftigare i hela Sverige.
Men vad hjälper nya fina laddare när de inte fungerar? Och även när de fungerar vill man bara slita sitt hår.
Redan starten vid Circle K-macken i Upplands Väsby utanför Stockholm gav oss ett smakprov på vad elbilister måste stå ut med. Fina, ultrasnabba laddare som kan ladda åtta elbilar samtidigt och som, håll i dig: till och med tar kort! Man behöver inte ladda ner appar och ha sig utan kan betala sin laddning lika enkelt som att tanka. Eller nja, lika enkelt är det ju inte. Efter att du har blippat kortet måste du välja laddare på kortläsarens skärm. Enkelt, laddarna är ju numrerade med stora fina siffror 1, 2, 3, och så vidare. Fast på kortläsarens display står valen 1241, 1242, 1243?
Som van elbilist vet man ju att ska man ladda på laddare 2 man ska välja 1243 på displayen. Logiskt, eller hur? Man ska ignorera den 5 cm stora illröda tvåan på laddaren och istället kisa och läsa av den 2 millimeter höga beteckningen SE*CKE*E124*3 som är fyndigt placerad under laddhantaget så att den inte ens syns innan man lyft den.
Du ska ha gjort fel ett antal gånger innan du fattat att istället för det logiska läsa det finstilta. Och varje gång du gjort fel debiteras du 540 kronor på ditt kort som det tar flera timmar, ibland dagar, att få tillbaka. Dyrköpta erfarenheter för dem som precis skaffat elbil.
Inte ens om du lyckats välja rätt laddare är du garanterad några elektroner. Föreställ dig tio elbilsexperter som samlas i en cirkel kring en krånglande elbil som envist vägrar ladda sig. Har du stoppat i kabeln först eller dragit kortet först? Eller ska vi istället försöka med min app? Jag har en RFID-bricka, ska vi testa den? Eller behöver man trycka på något på bilens skärm för att det ska gå igång? Påminner om skämtet: hur många elbilsexperter krävs det för att…
Vissa av oss fick till slut köra över till konkurrentmacken och ladda på deras snabbladdare istället. Hur många laddare behövs det för att ladda tio elbilar? Svaret på den frågan år 2024 verkar vara runt 13. Och tro nu inte att det endast var fel på ovan nämnda laddstation. Under resans gång fick vi tyvärr liknande upplevelser lite överallt.
En natt skulle vi långsamladda våra elbilar vid en radda laddstolpar. Åtta fina laddboxar med två Typ2-kontakter på varje, tydligt numrerade, 1, 2, 3, 4 och så vidare ända upp till 16. Så om du nu parkerat vid uttag 11 och pluggat in din elbil, hur ska du börja ladda? Skanna QR-kod och ladda ner app förstås. Förfrysa fingrarna medan du matar in kortuppgifter och allt. Och sedan välj stolpe… fast appen listar inte 1 till 16 utan 1A, 1B, 2A, 2B, upp till 8B. Det är svårt att slita sitt hår med mössa på men vi gjorde ett tappert försök. Okej, snabbtest: är du van elbilist? Om du står vid uttag 11, vilket av uttagen 1A till 8B du ska välja på appen?
Det rätta svaret är naturligtvis: det spelar ingen roll. För inte ens när vi stått i telefonkö och till slut fått tag på supporten kunde vi starta laddning på alla tio bilar. Vissa stolpar funkade helt enkelt bara inte, oavsett nummer. Några av oss fick åka till närmaste by med extra laddstolpar och ladda där.
Problemet är allt mer sällan att hitta laddare i Sverige längre. Utan att de verkar ha monterats av folk med grav dyskalkyli som dessutom glömt ansluta alla sladdar. Stackars alla nyblivna elbilister som inte är härdade än.
Tibor Blomhäll kör en Tesla Model Y. Familjens andrabil är en Kia Soul EV. Till vardags är han utvecklingschef på ett it-bolag, och i stället för fritid driver han Tesla Club Sweden. Han bor i villa i en Stockholmsförort.
Åsikter eller tips? Mejla tibor@elbilen.se