![](https://images.ohmyhosting.se/FOgV-FQTdRd6nBAX-Mz9dLVCo5Q=/2096x1178/smart/filters:quality(85)/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F10%2FRenault-5-laddstation-webb01.jpg)
Studie kritiserar statliga stöd till laddstationer utmed vägar
Carl Undéhn
12 feb 2025
Laddinfratsrukturen runt om i landet byggs ut allt mer. Ofta med statliga stöd och 2023 beviljades totalt 823 miljoner kronor i stöd för att bygga laddstolpar genom Klimatklivet. att det finns ett behov av att kunna ladda utmed våra vägar är det nog ingen som säger emot. Men kanske borde de statliga stöden snarare ges till en utbyggnad vid flerbostadshus än utmed vägarna.
Det visar en studie från Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI. Den slår fast att tillgången till privat laddning är något som har stor påverkan när det kommer till beslutet att skapa elbil. Just bristen på möjlighet att ladda hemma för de som inte bor i eget hus är något som ofta nämns i undersökning om vad som ses som hinder för att byta till elbil.
Studien lyfter fram att personer boende i bostadsrättsföreningar dit det getts bidrag för att installera laddstolpar var nästan lika intresserade av att skaffa elbil som de som bor i enfamiljshus. En lika stark skillnad märks inte när den publika laddningen ökar i närheten av där folk bor.
– Publik laddning kan kosta tre eller fyra gånger så mycket som privat. Då är det inte konstigt att vi ser så stora skillnader mellan de olika typerna av laddning, säger Ida Kristoffersson och Roger Pyddoke, två av forskarna bakom den vetenskapliga artikeln.
Möjligheten att kunna ladda privat är alltså inte helt oväntat en viktig faktor för att byta ut bensin- eller dieselbilen mot en elbil. Däremot inte den enda faktorn, menar de båda forskarna.
– Andra faktorer som inkomst, som också påverkar köp av elbil, går antingen inte att påverka alls eller tar lång tid. Men typ av laddning och var vi bygger den, kan samhället relativt snabbt påverka, säger Ida Kristoffersson och Roger Pyddoke.