Annons:

Eldriven Mercedes GLC får batterier med ny superteknik

Carl Undéhn

Carl Undéhn

6 mar 2025

Mercedes har genomfört vintertester av en ny version av sin suv GLC i norra Sverige. Nu släpper de en bild på modellen och bekräftar samtidigt att den även kommer i en helt eldriven version. Och då med en hel del ny teknik som känns igen från den kommande eldrivna CLA.

Bland annat får vi veta att eldrivna GLC kan ladda riktigt snabbt med upp till 320 kW, alltså samma laddeffekt som hos uppdaterade Porsche Taycan. Något som blir möjligt då GLC, precis som CLA, får ett 800-voltssystem vilket dagens eldrivna modeller från Mercedes inte har. Intressanyt är också uppgiften om att batterierna använder anoder med kiseloxid i stället för grafit. Med det ökar energitätheten i batterierna, men Mercedes nämner inget om vilken kapacitet batteriet har.

Mercedes har tidigare investerat i den amerikanska utvecklaren Sila Technologies som arbetar med anoder som använder kiseloxid. Ett problem med tekniken har varit att kiselanoden krymper vid laddning och expanderar vid urladdning för att till slut brista. Något som Sila Technologies har löst och GLC ser ut att bli den första modellen att använda teknik från utvecklaren. Mercedes har tidigare talat om att tekniken innebär en ökning av lagringskapacitet på mellan 20 och 40 procent.

Eldrivna GLC erbjuds med både bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift med dubbla elmotorer. Motorn på bakaxeln ska vara nyutvecklad och använda en tvåväxlad växellåda för mer effektivitet. Samma typ av elmotor har det tidigare sagts använder också nya CLA.

När eldrivna CLA kommer ut på marknaden och vad priset hamnar på har inte meddelats.

Annons: